Gezocht: houvast in onzekere tijden

Gezocht: houvast in onzekere tijden

Informatiebehoefte
Het zijn momenteel onzekere tijden. De wereld is op dit moment in de ban van het Corona-virus waarvan iedereen hinder ondervindt in het dagelijks leven. En dat geldt niet in de laatste plaats voor ondernemers. De nabije toekomst is ongewis en niemand weet hoe de situatie er in Nederland en de rest van de wereld er over een week, een maand of pakweg een halfjaar uit ziet. Ondernemers vragen zich af hoe ze deze periode door kunnen komen en of ze nog over genoeg liquiditeit beschikken om deze periode te overbruggen. Het gevolg hiervan is dat ondernemers steeds vaker gebruik maken van tussentijdse cijfers en prognoses. Dit geeft ze enige houvast richting de toekomst en ze krijgen het gevoel dat ze hierdoor meer ‘in control’ zijn.

Basis voor informatie
De basis voor actuele tussentijdse cijfers en prognoses is een administratie die up-to-date is. Denk hierbij aan een online administratie zoals bijvoorbeeld ExactOnline of Twinfield waarbij geautomatiseerde bankkoppelingen gelegd kunnen worden. Alle banktransacties worden zodoende automatisch geïmporteerd en dat scheelt een hele boel ‘inklopwerk’ en daarmee veel tijd. Naast de bankkoppelingen kun je als ondernemer ook gebruik maken van een verwerkingssoftware voor al je inkomende facturen en bonnetjes. Een factuur of bonnetje uploaden is dan simpel gedaan door er bijvoorbeeld een foto van te maken met je telefoon. Op deze manier wordt het verwerken van je administratie een stuk gemakkelijker, efficiënter en ook leuker!

Informatieverschaffing
Op het moment dat je de administratie hebt verwerkt, heb je misschien nog niet direct de managementinformatie waar je naar opzoek bent. Door de online administratie te koppelen aan een online dashboard, wordt dit inzicht wél gecreëerd. De cijfers worden namelijk functioneel weergegeven in vriendelijke grafieken waardoor het vaak in één oogopslag duidelijk is hoe je onderneming de afgelopen periode heeft gedraaid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de omzetontwikkeling, het behaalde resultaat of de beschikbare liquiditeit.

Inzicht
Doordat er sprake is van een ‘realtime’-koppeling met het online boekhoudpakket, ben je op ieder moment voorzien van de meest actuele cijfers. Het geeft je antwoord op de meest eenvoudige vragen: Welke marges heb ik de afgelopen periode behaald? Hoe zit het met mijn personeelskosten? Heb ik nog voldoende liquiditeit beschikbaar voor de komende periode? Daarnaast kan je deze informatie ook gebruiken bij het aanvragen van de diverse steunpakketten van het kabinet zoals bijvoorbeeld de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) of de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW).

Heb je naar aanleiding van bovenstaande een specifieke vraag of kunnen wij jou ondersteunen bij het aanvragen van één van de steunpakketten? Aarzel dan niet om contact met mij of één van mijn collega’s op te nemen. Ik ben bereikbaar via 0545-46 36 26 of per mail.

Auteur

Wouter ten Have

Relatiebeheerder BonsenReuling
Ik ben als relatiebeheerder het eerste aanspreekpunt voor onze cliënten. We proberen onze cliënten op allerlei gebieden te ondersteunen en ontzorgen. Zo ondersteun ik de cliënt bij het opstellen van (tussentijdse) cijfers en diverse aanverwante zaken zoals het indienen van belastingaangiften. Daarnaast ben ik binnen BonsenReuling medeverantwoordelijk voor de optimalisatie van onze eigen fiscale software.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *