Een Duitse auto van de zaak: vanaf 2019 nog meer “Super Tol”

Een Duitse auto van de zaak: vanaf 2019 nog meer “Super Tol”

Een Duitse auto van de zaak was fiscaal vaak al heel interessant. Vanaf 1 januari 2019 is de Duitse auto van de zaak nog interessanter geworden door een aanpassing van de Duitse wetgeving. Het gaat dan in het bijzonder om hybride en volledig elektrische auto’s.

Verlaging bijtelling voor hybride auto’s en volledig elektrische auto’s

Om de verkoop van milieuvriendelijke auto’s te promoten heeft de Duitse regering een wet aangenomen om de reguliere bijtelling van een auto van de zaak te halveren ten opzichte van de bijtelling van een normale auto in Duitsland. Opvallend is dat deze regels worden ingevoerd nu juist in Duitsland veel elektrische auto’s van Duitse merken beschikbaar komen/in productie zijn.

Normale regels

De normale bijtelling in Duitsland bedraagt 1% van de Duitse cataloguswaarde per maand dus 12% per jaar.

Indien er ook sprake is van woon-werkverkeer, dan moet de bijtelling worden verhoogd met een bijtelling welke afhankelijk is van de kilometers. Er zijn hiertoe 2 methoden:

  • 0,03% x woon-werkkilometers enkele reis x de cataloguswaarde; of
  • 0,002% x woon-werkkilometers x werkelijk aantal keren woon-werk x cataloguswaarde.

De eerste methode wordt vaak gebruikt indien iemand bijna elke dag naar kantoor rijdt. De tweede methode is vaak gunstiger indien minder dan 3 keer per week naar kantoor wordt gereden.

Verder is het mogelijk de bijtelling te bepalen op basis van een rittenregistratie, waarbij op basis van werkelijke kosten en werkelijk privégebruik de bijtelling wordt bepaald. Dit komt in de praktijk minder voor en pakt ook voor de verlaging per 1 januari 2019 anders uit. Op deze variant ga ik dan ook niet verder in.

Wetgeving per 1 januari 2019

De bijtelling voor hybride en volledig elektrische auto’s wordt per 1 januari 2019 verlaagd naar de helft van de bijtelling voor normale auto’s.

‘Nieuwe’ auto

Om van de nieuwe wetgeving gebruik te kunnen maken, moet het gaan om een ‘nieuwe’ auto. Vooralsnog lijkt het erop dat het moet gaan om een auto die door het Duitse bedrijf na 1 januari 2019 wordt aangeschaft of geleased. Het hoeft, zoals het er nu uitziet, niet te gaan om een daadwerkelijk nieuwe auto. Het mag dus zeer waarschijnlijk ook een tweedehands auto zijn.

Extra eisen hybride auto’s

Niet elke hybride auto kwalificeert. Alleen hybride auto’s kwalificeren die:

  • een CO2-uitstoot hebben van minder dan 50 gram; of
  • minimaal 40 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden.

Bijtelling volledig elektrische auto’s duurder dan in Nederland?

De bijtelling in Duitsland bij volledige elektrische is in beginsel minimaal 6% (de helft van de reguliere 1% regeling). Dat is meer dan 4% in Nederland. Daarnaast kan de investeringsaftrek in Nederland erg gunstig zijn.

Als de keus er is, kan het toch voordelig zijn een Duitse elektrische auto van de zaak te rijden in plaats van een Nederlandse.

  • Het tarief waartegen de bijtelling wordt belast kan in Duitsland aanmerkelijk lager zijn.
  • Het lage tarief voor de bijtelling voor elektrische auto’s is in Nederland vanaf 1 januari 2019 beperkt tot € 50.000 cataloguswaarde.

Periode

De lage bijtelling is vooralsnog beperkt tot en met eind 2021.

Algemene voordelen Duitse auto van de zaak

Een Duitse auto van de zaak kent veel voordelen. Ook als het gaat om een ‘normale’ auto zonder elektrische aandrijving. Onder andere kan de aanschaf veel voordeliger zijn vanwege het niet hoeven betalen van Nederlandse bpm en Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Ook kan er wat betreft het belastingtarief voordelen worden gehaald. Hiertoe heb ik reeds verschillende blogs geschreven. Hierin worden niet alleen de voordelen behandeld maar ook de voorwaarden en valkuilen. Wil je hier keer over lezen:

Tot slot

Een Duitse auto van de zaak was al voordelig. Voor elektrische en hybride auto’s is dit voordeel nog groter geworden. Gezien de relatief nieuwe wetgeving in Duitsland en het feit dat er veel voorwaarden en valkuilen zijn, is het verstandig je door je adviseurs goed voor te laten lichten. Uiteraard ben ik samen met mijn collega’s ook graag bereid eventuele vragen te beantwoorden. Laat een reactie achter onder het blog, of stuur een mail naar i.pondes@bonsenreuling.nl of bel met +31 (0)545-46 36 26.

Auteur

Ingmar Pondes

Directeur | Fiscalist BonsenReuling
Sinds 2001 ben ik werkzaam als fiscalist in de mkb-praktijk. Mijn hart ligt bij grensoverschrijdend werken en ondernemen (Nederland en Duitsland) en bij omzetbelastingvraagstukken.

 

2 reacties

  • Hallo Ingmar,
    Ik werk al jaren in Duitsland , als praktijk houder fysiotherapie.
    Moet sinds kort voor de Duitse fiscus een fahrtenbuch bijhouden ( vanwege de vele kilometers, 63 km woon/werk enkele reis) en heb daarom besloten een auto te gaan leasen die aangemeld gaat worden op de praktijk, en dus een Duits kenteken krijgt.
    Snap ik het nu goed dat ik in aanmerking kan komen voor bpm vrijstelling, omdat ik qua zakelijke kilometers ( huisbezoeken, ongeveer 70 km per week) alleen dus in Duitsland rijdt ( niks zakelijke in NL , hooguit privé) en woon/werk kilometers niet meetellen??
    En moet ik daarvoor contact opnemen met de belastingdienst?
    En kan en mag ik dan dus ongestoord en gerustgesteld in Nederland rijden??

    Alvast bedankt voor je antwoord

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Hoi Michel,

      Allereerst moeten we bepalen of je als ondernemer kwalificeert of toch als “werknemer” voor de BPM. Dat laatste kan het geval zijn als je toestemming nodig hebt van andere (mede) ondernemers en je via een bepaalde rechtsvorm de praktijk uitoefent.

      Het is echter zeer waarschijnlijk dat je als ondernemer kwalificeert. Dan kun je inderdaad in aanmerking komen voor een ondernemersvrijstelling mits je aan de kilometer-eis voldoet. Helaas is e.e.a. niet eenduidig in de wet opgeschreven. Het is daarom niet volledig eenduidig hoe je de berekening wat betreft gebruik van de auto moet maken.

      Je zit in beginsel safe indien je van alle kilometers (exclusief woon-werk) die je rijdt, 50% zakelijk buiten Nederland maakt. Als ik je bericht lees, dan lijkt het te zijn dat je hieraan mogelijk niet voldoet door privégebruik en gebruik in Nederland.

      De wet laat een andere interpretatie ook open, maar dat biedt geen zekerheid.

      Bel me gerust als je even wilt overleggen. 0545-463626.

      Vriendelijke groet,

      Ingmar

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *