Brexit: het wordt steeds meer een soap! Maar wat nu te doen (voor wat betreft de douaneheffingen en de btw)?

Brexit: het wordt steeds meer een soap! Maar wat nu te doen (voor wat betreft de douaneheffingen en de btw)?

Het zal je niet ontgaan zijn: dinsdag 15 januari 2019 was het D-day voor premier May en haar regering. De deal met de Europese Unie stond op de agenda. De stemming was duidelijk: de deal is afgeserveerd. Een harde Brexit, het zogenoemde no deal scenario, ligt op de loer. De meeste Lagerhuis-parlementariërs willen ook geen harde Brexit. Hoe nu verder is de vraag?

Ondertussen tikt de klok gewoon door en is een harde Brexit nog steeds een reële mogelijkheid, net als helemaal geen Brexit. Er is al veel geschreven en gespeculeerd over de Brexit en met name wat dat betekent voor de handel en in het verlengde douaneheffingen en btw. Hoe zit het ook alweer?

Wordt het (voorlopig) geen Brexit, dan blijft waarschijnlijk alles bij het oude. Misschien komt er dan wel een nieuw referendum in de UK of nieuwe verkiezingen? In de tussentijd – geen Brexit – blijven de huidige btw- en douaneregels in stand.

Wordt het een harde Brexit, dan gaat er wel een hoop veranderen in het btw- en douanelandschap. De UK is dan geen EU-land meer, maar een derde land. Een harde Brexit betekent dat de UK vergelijkbaar wordt met de Verenigde Staten: een volledig derde land met alle gevolgen voor met name douaneheffingen, maar ook voor de btw van dien. De UK krijgt dan de mogelijkheid om eigen regels in te voeren. Daar staat tegenover dat alle goederen die naar de EU komen, ingevoerd moeten worden. Vrij verkeer van goederen is dan niet meer aan de orde. Het systeem van intracommunautaire leveringen en intracommunautaire verwerving (papieren verplichtingen) wordt een systeem van in- en uitvoer met alle douaneformaliteiten die daar bij horen. Naar verwachting gaan deze formaliteiten veel meer tijd kosten en gedoe opleveren dan het huidige systeem en is er ook een kans op extra kosten vanwege douaneheffingen.

Invoer betekent in ieder geval ook het gedoe van het btw betalen aan de grens. Deze btw kan dan (later) via de reguliere btw-aangifte worden teruggevraagd. Wordt regelmatig ingevoerd dan kan een vergunning worden aangevraagd (artikel 23 wet OB-vergunning). Na het verkrijgen van deze vergunning is de btw niet verschuldigd bij de grens, maar via de btw-aangifte. De meeste ondernemers hebben recht op aftrek en kunnen deze invoer-btw op dezelfde aangifte in aftrek brengen. Voordeel van de vergunning zit daarmee met name in het niet hoeven voorfinancieren van de invoer-btw.

Vooruitlopend op de mogelijke Brexit heeft de Belastingdienst proactief recent een brief aan partijen gestuurd die regelmatig goederen uit de UK afnemen. Bij de brief is een aanvraagformulier meegestuurd voor de artikel 23-vergunning. Als dit formulier vóór 1 februari 2019 wordt ingestuurd, belooft de Belastingdienst op tijd te reageren.

Na de stemming van dinsdag 15 januari 2019 blijft het onduidelijk wat er gaat gebeuren: een harde Brexit, geen Brexit of misschien toch nog een Brexit met een aangepaste deal? Koop je veel goederen in, in de UK en zal dat ook zo blijven na een eventuele Brexit? Dan adviseren wij het aanmeldformulier van de Belastingdienst te gebruiken of contact met ons op te nemen. Heb je geen aanmeldformulier ontvangen, neem dan contact met ons op. Om te zorgen dat de Belastingdienst zijn belofte kan nakomen van tijdig reageren, is het wel zaak dat het formulier vóór 1 februari wordt ingestuurd.

Tot slot: een artikel 23-vergunning is niet alleen handig voor de handel met de UK. Deze vergunning kan ook worden aangevraagd en gebruikt als je vaker goederen uit niet-EU-landen invoert. Btw hoeft dan niet langer aan de grens te worden betaald en jouw logistiek partner hoeft deze btw niet voor te schieten (minder kosten want minder handling voor deze partner).

Bel of mail mij gerust als je nog vragen en/of opmerkingen hebt met betrekking tot de btw- en douanegevolgen van de Brexit en/of de aanvraag artikel 23 wet OB-vergunning. Ik ben bereikbaar via telefoonnummer 0481-36 58 20 of per e-mail a.fanchamps@bonsenreuling.nl.

Auteur

Armand Fanchamps

Btw- en overdrachtsbelastingspecialist BonsenReuling

Vanaf 2000 ben ik werkzaam als btw- en overdrachtsbelastingspecialist. Na 17 jaar bij twee van de grote vier accountants-belastingadvieskantoren te hebben gewerkt, ben ik vanaf mei 2017 werkzaam bij BonsenReuling. Ik heb in de loop van de tijd veel ervaring met vastgoed en de nationale en internationale handel opgedaan. Het liefst help ik mijn klanten: dat kan betekenen zo min mogelijk btw of overdrachtsbelasting te betalen maar ook zo min mogelijk administratieve rompslomp of een zo eenvoudig mogelijk uitvoerbare structuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *