Wat levert onze kwaliteit jou op?

Wat levert onze kwaliteit jou op?

Laat ik mezelf even kort introduceren: ik houd me als compliance officer bij BonsenReuling vooral bezig met de kwaliteit van onze jaarrekeningcontroles. Maar ik kijk ook naar de kwaliteit van de samengestelde jaarrekeningen en de dossiervorming daarover. Is dat waardevol voor jou als ondernemer? Ik moet toegeven: ik heb collega’s die sneller geld voor je kunnen verdienen met adviezen dan ik. Maar ik ben er wel van overtuigd dat elke ondernemer, op de langere termijn, baat heeft bij de kwaliteit van ons accountantswerk. Omdat een jaarrekening, maar ook een advies, een aangifte of een loonstrook van BonsenReuling aanzien heeft, wanneer wij ons werk goed (blijven) doen.

Het mooie beroep van accountant staat de laatste jaren helaas maar al te vaak negatief in de belangstelling. Met name accountants die jaarrekeningen van middelgrote en grote ondernemingen controleren, moeten het al een aantal jaren ontgelden als het gaat om rapportages van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), (internationale) fraudezaken en nu recentelijk het rapport van de Monitoring Commissie Accountancy (Zie: Monitoringcommissie wil meer vaart en meer diepgang). De accountancysector heeft in najaar 2014 zelf 53 maatregelen voorgesteld die tot een verbetering van de kwaliteit en de beleving van de kwaliteit bij het maatschappelijk verkeer zou moeten leiden. Wie het laatste rapport van de MCA en de vele krantenartikelen daarover leest, krijgt de indruk dat onze sector daar helaas niet in slaagt.

En hoe zit dat dan bij BonsenReuling, vraag je je misschien af. Ik kan mij goed voorstellen dat je zelf op basis van ervaring of vergelijking een gevoel hebt bij onze kwaliteit. Maar, net als bij andere deskundigen kun je je afvragen: hoe weet ik nu of die accountant zijn of haar werk goed doet? Ik vertel graag iets over intern en extern toezicht op ons werk.

Ons kantoor valt onder het toezicht van de vereniging Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-administratieconsulenten, beter bekend als de SRA. De SRA mag namens de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) toezicht houden op onze accountancywerkzaamheden. Daarnaast mag de SRA namens de AFM toezicht houden op onze wettelijke controlepraktijk. Dat betekent dat de SRA ongeveer eens per zes jaar enkele dossiers inspecteert. Dat is natuurlijk niet erg vaak en dat kan ook alleen maar als wij intern jaarlijks ook kwaliteitsinspecties verrichten. En daarover bevraagt de SRA ons jaarlijks kritisch, over de manier waarop wij intern de kwaliteit controleren en natuurlijk de uitkomsten van deze controles.

Bij deze kwaliteitscontroles zijn we als kantoor streng voor onszelf. Wij willen het vertrouwen van onze cliënten behouden, maar ook het vertrouwen van onze toezichthouders. En daar hebben we dan ook wel eens discussie over: is wat goed is voor onze cliënten ook goed in de ogen van de toezichthouders? Zijn we bij onze accountancywerkzaamheden niet te streng voor onze cliënten? Maar zijn we ook niet te meegaand: de kwaliteit van de jaarrekening moet staan als een huis, in de ogen van de toezichthouders en in de ogen van gebruikers zoals de banken! Natuurlijk wil een accountant gewaardeerd worden door zijn/haar cliënten, maar laten we vooral niet vergeten dat een accountant die, wanneer nodig, niet streng is voor een cliënt op de langere termijn mogelijk het vertrouwen en aanzien van de gebruikers van jaarrekeningen, zoals de banken, of toezichthouders verliest. En wat is die handtekening van de accountant onder de jaarrekening dan nog waard, als niemand vertrouwt op de kwaliteit van het werk van die accountant?

En wat betreft de 53 maatregelen, die helpen ons ook om scherp te blijven op onze kwaliteit en dan met name op de voorwaarden die we binnen ons kantoor creëren om (blijvend) kwaliteit te leveren en dat ook te meten. Wij hebben de implementatie van deze maatregelen serieus opgepakt en lopen op dit moment voor 89% op schema (ter vergelijking: het totaal van alle niet-OOB-kantoren *) ligt voor 65% op schema).

Uit deze discussies, uit interne en externe kwaliteitsinspecties, uit onze manier van omgaan met de al genoemde 53 maatregelen én uit de motivatie van mijn collega’s om zich élke dag weer in te zetten voor onze cliënten en voor kwaliteit, ben ik van mening dat wij bij BonsenReuling goed werk leveren. Maar ik zou geen compliance officer zijn, als ik niet meteen zou zeggen: we gaan niet achterover leunen, kwaliteit moet voorop blijven staan!

*) een niet-OOB-kantoor is een kantoor met een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om wettelijke jaarrekeningcontroles te mogen verrichten bij alle bedrijven met uitzondering van organisaties van openbaar belang, zoals bijvoorbeeld beursgenoteerde ondernemingen, (grote) banken en verzekeraars.

Auteur

Bibi van den Bragt

Compliance officer | BonsenReuling

Als compliance officer adviseer ik geen cliënten, maar vooral de vennoten en collega’s van ons kantoor. Sommige noemen mij ook wel het vaktechnisch geweten… Mijn onderwerp van advies is wet- en regelgeving rondom het hebben van een AFM-vergunning voor wettelijke controles, maar ook andere voorschriften van onze beroepsorganisatie NBA waar we als accountantskantoor mee te maken hebben. Ook denk ik graag mee (of soms tegen) met mijn collega’s over complexe vraagstukken over de jaarrekening. Mijn persoonlijke uitdaging is om de regelgeving praktisch toepasbaar te maken. Daarnaast hou ik mij ook graag bezig met (interne) opleidingen op mijn vakgebied.

 

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *