Een goede prijs, of toch niet?

Een goede prijs, of toch niet?

De bepaling van verkoopprijzen en tarieven is cruciaal voor een onderneming, maar hoe hoog moet deze prijs zijn? Sommige ondernemers bepalen het tarief op basis van een gevoel of kijken naar de concurrent. Anderen hebben een gespecificeerde kostprijsberekening en weten daarom precies hoeveel de verkoopprijs minimaal dient te zijn.

Deze laatste categorie ondernemers heeft het wat inzicht in tarieven betreft goed voor elkaar. Ze zijn naar mijn mening dan ook een voorbeeld voor vele ondernemers. Nog te vaak kom ik voorbeelden tegen van ondernemers die onvoldoende aandacht hebben (gehad) voor kostprijstarieven en daarmee zichzelf in de vingers snijden. Ze zouden immers meer kunnen, en in sommige gevallen meer moeten, verdienen dan dat ze nu doen.

Enkele voorbeelden van zaken die niet goed gaan:

  • gedateerde tarieven, opslagen en verkoopprijzen
  • alleen een berekening opgesteld van de directe kosten, maar ook indirecte kosten moeten worden terugverdiend!
  • onvoldoende inzicht in verhouding productieve uren/niet productieve uren van werknemers

Mijn advies aan elke ondernemer is om periodiek een kostprijscalculatie op te stellen om zodoende te kunnen beoordelen of de gehanteerde tarieven en verkoopprijzen aanvaardbaar zijn. Het geeft een ondernemer tevens inzicht in welke kosten allemaal gedekt dienen te worden met de verkoop van het product of de dienst. Kortom: voorkom verrassingen achteraf (lagere winsten of zelfs verliezen) en bepaal van te voren tarieven en prijzen!

Auteur

Rob Droppers

Accountant BonsenReuling
Ik ben als accountant betrokken bij zeer diverse cliënten binnen het MKB. Naast mijn werkzaamheden als accountant ben ik ook nauw betrokken bij automatisering en automatiseringsoplossingen, ook bij onze cliënten. Op allerlei gebieden vind ik het leuk mee te denken met onze cliënten: procesoptimalisatie, belastingbesparingen maar ook (actuele) informatievoorziening.

 

Gerelateerde blogs

Geen gerelateerde blogs.

Een reactie

  • Wellicht is het handig om een time-driven activity based costing model te hanteren. Uitvogelen welke processen het maken van een product of dienst vereisen en hoeveel tijd er daadwerkelijk (practical capacity) er wordt gespendeerd aan het product/dienst. Dit geeft vele betere allocatie van je overhead en een duidelijker beeld van de winstgevende producten. Relatief gemakkelijk toe te passen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *