‘Dubbel plezier’ voor de btw bij woon-werkverkeer

‘Dubbel plezier’ voor de btw bij woon-werkverkeer

Het zal je maar gebeuren… Je bent als ondernemer in de luxe positie dat je gebruik kunt maken van twee (of meer) auto’s voor zakelijk gebruik. De ene wat luxer en comfortabeler en de ander praktisch voor de dagelijkse werkzaamheden binnen de onderneming. In de praktijk ben ik er tegenaan gelopen dat het gebruik van twee auto’s nog wel eens vervelend kan uitpakken als het gaat om het fenomeen btw-privégebruik. Dit is concreet het geval als je met beide auto’s in een jaar woon-werkkilometers rijdt en/of voor één van de auto’s geen sluitende kilometeradministratie bij hebt gehouden. In de basis geldt dat als er in een jaar meer dan één auto tegelijkertijd ter beschikking gesteld wordt, dat de bijtelling voor het privégebruik voor elke auto afzonderlijk berekend moet worden.

Woon-werkkilometers zijn toch zakelijk?

In de huidige btw wetgeving is bepaald dat woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik moet worden aangemerkt. Het kan dus in voorkomende gevallen zijn dat je volledig zakelijk rijdt met je auto, maar toch een btw-correctie voor het privégebruik moet aangeven. Een voorbeeld hiervan is de bestuurder die een “verklaring geen privégebruik auto” heeft, maar wel woon-werkkilometers rijdt.

In het geval je meerdere auto´s tegelijk tot je beschikking hebt en met beide auto’s in hetzelfde jaar woon-werkkilometers rijdt, geldt voor de btw dat er voor beide auto’s een correctie voor privégebruik berekend moet worden. Dit is uiteraard vervelend maar deels wel logisch te verklaren, aangezien de btw op de aanschaf en de kosten voor beide auto’s ook wordt teruggevraagd.

Sluitende kilometeradministratie de redding…?

In het geval sprake is van meerdere auto’s die ter beschikking staan, is het wellicht een uitkomst om het btw-privégebruik te relateren aan het werkelijke privégebruik in plaats van het toepassen van het forfait van 2,7% van de cataloguswaarde. Zeker in het geval dat het privégebruik voor de btw vrijwel alleen bestaat uit woon-werkverkeer en de auto verder alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt.

Een sluitende kilometeradministratie voor de betreffende auto’s gaat helpen bij het aantonen van de verhouding tussen zakelijk en privé gereden kilometers. Deze verhouding is vervolgens de basis voor het bepalen hoeveel btw-privégebruik je moet betalen. Een belangrijk detail is wel dat uit de gevoerde (financiële) administratie moet blijken welke kosten bij welke auto horen.

Mocht het zo zijn dat het privégebruik voor de btw alleen het woon-werkverkeer betreft dan lijkt het niet nodig om een kilometeradministratie bij te houden om de btw-correctie te berekenen. Concreet kun je dan bepalen wat de afstand woon-werk is en hoeveel dagen er in dat jaar daadwerkelijk is gereden. Je zou ook uit mogen gaan van een vast aantal werkdagen per kalenderjaar (dit zijn standaard 214 werkdagen voor een fulltime medewerker).

Om het werkelijk privégebruik overtuigend te bewijzen leert de praktijk ons dat dit feitelijk het beste kan worden geleverd door het bijhouden van een sluitende kilometeradministratie. Het belang van een sluitende kilometeradministratie is met deze voorbeelden weer meer duidelijk geworden.

Tot slot

Zolang woon-werkkilometers voor de btw nog worden aangemerkt als privékilometers, is het aan de ondernemer om een weloverwogen keuze te maken voor wat betreft het gebruik van meerdere zakelijke auto’s en het wel of niet bijhouden van een sluitende kilometeradministratie.

De gekozen route bepaalt in dit soort gevallen grotendeels het antwoord op de vraag of er sprake is van ‘dubbel plezier’ als het gaat om de correctie voor btw-privégebruik voor de auto’s.

Auteur

Rudi Tragter

Adviseur / Accountant
Ik ben als adviseur / accountant betrokken bij kleine, middelgrote en grote ondernemingen. Mijn ambitie is om de onderneming en de ondernemer zodanig te adviseren dat ze de gestelde doelstellingen kunnen bereiken. Hierbij is pro-actief adviseren een belangrijke voorwaarde.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *