Denk in kansen

Denk in kansen

De bekende filosoof Karl Popper schreef ooit ‘Het is als mens onze morele plicht om optimistisch te zijn’. Dit onderschrijf ik van harte.

Want als Achterhoekse ondernemer zie ik vooral kansen. Niet op een naïeve manier trouwens. Want het Chinese teken voor crisis bestaat uit twee karakters: gevaar en kans.

Juist in deze overgangstijd van de industriële samenleving naar de kenniseconomie moeten we dingen beter en anders kunnen doen. Maar ook moeten we opletten om niet te verzanden in oude fouten.

Duurzaamheid en rentmeesterschap zijn hierbij voor mij de kernbegrippen. Dit hoeft in mijn ogen niet haaks te staan op ondernemen en een mooie toekomst.

Mijn droom voor de komende jaren: de Achterhoek neerzetten als een groene, duurzame smartregio tussen de Randstad en het Duitse Ruhrgebied. Want onze sterke punten zijn in mijn ogen de kennis (smart industrie) en onze prachtige en unieke natuur.

Ik zie die prachtige en unieke natuur dagelijks als ik fiets of wandel langs de Oude IJssel en anderen zien dit ook steeds meer. Ik kom steeds meer toeristen tegen op mijn dagelijkse fiets- en wandeltochtjes rond mijn woonplaats Ulft.

Ook zie ik in mijn woonplaats Ulft het DRU Industriepark als het centrale vliegwiel voor economische ontwikkeling.

Samen met architect Dick van Aken ben ik in 2014 het burgerinitiatief Ulft2020 gestart; een bottom-up initiatief om leegstand en verpaupering aan te pakken. Wij willen de maakindustrie laten terugkeren in de oude dorpskernen van de Achterhoek.

Niet op de oude manier met rokende schoorstenen en stampende machines, maar kleine ambachtelijke bedrijfjes die de iconische oranje DRU Pannen 3D printen in plaats van gieten.

Wij hebben daarvoor een plan geschreven met de titel #maaklokaal en wij geloven heilig in dit plan. Want volgens onze visie begint alles met werk en economie, want zonder werk en bedrijvigheid waren Eindhoven (Philips en DAF) en Ulft (DRU) nog steeds twee gehuchten geweest.

Mijn geld verdien ik bij NL Greenlabel in Megchelen. Ik ben daar als ZZP’er een aantal uren per week verantwoordelijk voor de social media en marketing.

Ik zie daar met eigen ogen en van dichtbij hoe succesvol en op een duurzame manier een Achterhoeks bedrijf de wereld rond reist.

Want de Ecodome (het groene visitekaartje voor de bv Nederland) gaat straks de wereld rond in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Maar is bedacht en gebouwd door twee Achterhoekse buurmannen.

Dus ondanks de pessimistische berichten in de media over de Achterhoek als krimpregio met een vergrijzende bevolking ben ik optimistischer dan ooit.

Want ik zie juist volop kansen voor een geweldige toekomst. Laten we daarom ophouden om ons te afficheren als krimpregio, maar onszelf voortaan profileren als kansregio Achterhoek.

Ook al omdat het voor onszelf, onze kinderen en kleinkinderen een morele plicht is om optimistisch te zijn, is mijn glas altijd halfvol.

Auteur

Olaf Molenaar

Ik adviseer als zelfstandig Marketing & Communicatie Adviseur bedrijven in de Achterhoek.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *