Welke kant moet ik op?

Welke kant moet ik op?

Dit is een vraag die ik mezelf op vakantie regelmatig heb gesteld en die ook wel van toepassing is op ondernemers. Welke ondernemer stelt zich deze vraag nou niet? Het antwoord op de vraag is niet eenduidig en niet voor iedereen hetzelfde. Om het Vrijthof in Maastricht te bereiken moet je immers een andere kant op rijden, dan wanneer je de Sail in Amsterdam wil bezoeken.

Het doel (van de ondernemer) bepaalt dus de route die je neemt. De doelstelling van de ondernemer is dus een goed vertrekpunt om de vraag te kunnen beantwoorden. De meeste ondernemers hebben als één van hun doelstellingen het behalen van (zoveel mogelijk) winst. Vragen die hierbij naar voren komen zijn onder andere: welke activiteiten gaan goed en welke minder? Zijn er activiteiten waarmee ik moet stoppen of moet ik misschien helemaal opnieuw opstarten?

Kun je dit soort vragen over je eigen onderneming direct beantwoorden? Of moet je afgaan op wat het gevoel zegt? Mijn voorkeur is dat de meest belangrijke punten uit de administratie van de onderneming moet blijken. Hierbij dient bij de inrichting van de administratie (maar ook de onderneming) rekening gehouden te worden. Enkele voorbeelden van vraagstukken die de afgelopen tijd langs zijn gekomen:

  • Wordt de meeste winst gemaakt op verkoop van tweedehands auto’s of is de winstgevendheid van de werkplaats het meest belangrijk voor de onderneming?
  • Hoe verhouden de opbrengsten van garantieverlenging zich tot de werkelijke garantiekosten die de onderneming maakt?
  • Ligt de verstrekte verkoopkorting in lijn met de gerealiseerde omzet?
  • Is de omzet per werknemer overeenkomstig de branche en waardoor ontstaan hierin verschillen?

Om als ondernemer op de voor jou meest belangrijke vragen direct een betrouwbaar antwoord te kunnen geven is goede stuurinformatie essentieel. Stel jezelf na de vakantieperiode eens de vraag of dit het geval is. Als het antwoord nee is, dan is het wellicht tijd om er iets aan te doen?

Auteur

Rob Droppers

Senior teamleider | Accountant BonsenReuling
Ik ben als accountant betrokken bij zeer diverse cliënten binnen het MKB. Naast mijn werkzaamheden als accountant ben ik ook nauw betrokken bij automatisering en automatiseringsoplossingen, ook bij onze cliënten. Op allerlei gebieden vind ik het leuk mee te denken met onze cliënten: procesoptimalisatie, belastingbesparingen maar ook (actuele) informatievoorziening.

 

Een reactie

  • Hallo Rob,
    Leuk blogje. Inderdaad, veel ondernemers stellen zichzelf die vraag. Ik krijg er dagelijks mee te maken. Daarom hierbij nog een paar vertrekpuntjes. In tegenstelling tot jouw insteek, even niet over de cijfers, maar waar het succes in de toekomst vandaan moet komen; namelijk het leveren van een waardepropositie waar je klanten helemaal weg van zijn.

    Om zo’n waardepropositie te ontwikkelen moet je taken, pijnpunten en voordelen die klanten belangrijk vinden scherp op het netvlies zien te krijgen. Als je daar goed in slaagt en je weet daar een slim verdien model aan te koppelen heb je al een aardige basis gelegd. Deze aanpak werkt in veel gevallen prima, Je begint dus bij de klant.

    Hierbij nog een paar vragen die je jezelf kunt stellen als vertrekpunt voor de kant die je op wil gaan.

    1. Zou je een waardepropositie kunnen ontwikkelen die je concurrenten niet kunnen kopiëren?

    2.Zou je waarde kunnen creëren op basis van een nieuwe technologie of zou je een nieuwe vorm van regelgeving kunnen ombuigen in jouw voordeel?

    3.Zou je je waardepropositie kunnen aanpassen voor een nieuw of onvoldoende bediend segment?

    4. Zou je een waardepropositie kunnen ontwerpen voor een nieuwe macro-economische
    trend? Welke ontwikkelingen doen zich voor waar je als bedrijf je voordeel mee kunt doen?

    5. Zou je je kunnen richten op het voor jouw klant allerbelangrijkste voordeel dat
    nog niet gerealiseerd is?

    6. Je bronnen en middelen zoals patenten, infrastructuur, productiefaciliteiten of vaardigheden anders kunnen aanwenden?

    Aan dat laatste punt heb ik een klein blogje gewijd naar aanleiding van een kennismakingsgesprek dat ik had met een klant.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *