Vervaltermijnen aanzeg- en transitievergoedingen

Vervaltermijnen aanzeg- en transitievergoedingen

In mijn vorige blog heb ik op een rij gezet hoe de aanzeg- en transitievergoedingen verwerkt moeten worden in de salarisadministratie. Deze vergoedingen zijn door de Wet Werk en Zekerheid opgenomen in de wet en daarmee een recht geworden voor iedere werknemer die aan de voorwaarden voldoet, maar hoe pro- of re-actief is jouw rol als werkgever?

Vervaltermijnen

De wet heeft opgenomen dat de werknemer binnen 2 maanden na datum einde dienstverband aanspraak kan maken op de aanzegvergoeding. Daarna vervalt het recht. Voor een transitievergoeding geldt een termijn van 3 maanden na de dag dat de arbeidsovereenkomst is geëindigd.

Kom je als werkgever niet over de brug of verschillen de meningen over de hoogte van de vergoeding dan moet de werknemer binnen deze termijnen een verzoekschriftprocedure starten bij de kantonrechter. Is de werknemer niet op tijd met het voorleggen aan de rechter, dan vervalt het recht op een (aanvullende) vergoeding.

Ervan uitgaande dat je als werkgever door middel van signalering je personeelsbestand op orde houdt, zijn de kosten van de aanzegvergoeding te voorkomen.

Echter de transitievergoeding is een recht dat geldt voor iedereen waarvan het contract niet verlengd of ontbonden wordt na een dienstverband van 2 jaar of langer. Het maakt niet uit of er een opzegging via het UWV of een ontbinding via de rechter verleend wordt, de transitievergoeding is in alle gevallen verschuldigd als het initiatief hiervoor bij jou als werkgever ligt.

Wettelijke rente

Ga je in het kader van goed werkgeverschap de transitievergoeding direct uitbetalen bij afronding van het dienstverband of wacht je af tot de werknemer zichzelf meldt?

Een vraag die iedere werkgever zelf moet beantwoorden, maar vergeet niet de wettelijke rente in ogenschouw te nemen. Over het bedrag van de transitievergoeding is de wettelijke rente verschuldigd, te rekenen vanaf een maand na de dag waarop de arbeidsovereenkomst is geëindigd. Een afwachtende houding kan de teller dus doen oplopen. Dus wees alert en maak een weloverwogen keuze.

Mocht je aanvullende vragen hebben, neem dan gerust contact op met mij of mijn collega’s van de Salaris-desk onder telefoonnummer 0545- 46 36 26.

Auteur

Natasha Leuverink

Adviseur Salaris-desk BonsenReuling
Wie ben ik? Enthousiast, gedreven, betrokken, nieuwsgierig, resultaat- en klantgericht, communicatief sterk, sociaal en flexibel!

De wereld van Personeel & Organisatie ken ik vanuit verschillende perspectieven en heb veel kennis en ervaring in de advisering op personeelsgebied aan bedrijven, werving & selectie, functionering & beoordeling, loopbaanbegeleiding & scholingsgesprekken en loonadministratie.

De Salaris-desk, onderdeel van BonsenReuling, houdt zich bezig met alles over personeel. Binnen deze desk zijn de kennis en ervaring van juristen, fiscalisten, accountants en salarisadministrateurs gebundeld. Hieraan draag ik bij met mijn expertise op het gebied van Personeel & Organisatie. Kijk voor meer informatie op www.salaris-desk.nl.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *