Hoe efficiënt en effectiviteit is jouw crediteurenadministratie?

Hoe efficiënt en effectiviteit is jouw crediteurenadministratie?

Hoe snel ben je in staat om een factuur te verwerken in jouw administratie en wat kost deze verwerking? Elk jaar wordt hier onderzoek naar gedaan en het zal je niet verbazen dat de uitkomsten nogal verschillen. Onderzoek gaat uit van drie typen crediteurenadministraties: de papieren administratie, enigszins gedigitaliseerd en volledig geautomatiseerd.

Binnen het MKB zullen de meeste ondernemers zich bevinden in de eerste categorieën. De snelheid en gemak van een gedigitaliseerd proces is niet alleen prettig maar ook nog eens goedkoper: onderzoek toont aan dat volledig op papier afhandelen meer dan twintig euro kost (controle factuur, verwerken, betalen en vervolgens ook weer archiveren). Een enigszins gedigitaliseerd proces kost ongeveer negen euro per factuur.

Bestaande administraties bieden vaak voldoende mogelijkheden om slimmer om te gaan met inkoopfacturen en betalingen. Nog best veel ondernemers betalen zelf facturen via internetbankieren en verwerken deze factuur later (of laten deze factuur) verwerken in een financiële administratie. Dubbel werk dus! Waarom deze beide deelprocessen niet samenvoegen dan wel integreren?

Ook in samenwerking met een boekhouder of accountant gaat dit prima. Het vergt wat afstemming en afspraken maar is prima mogelijk. Je hebt direct inzicht in de te betalen posten en de boekhouding is direct bijgewerkt met de actuele resultaten: een win-win situatie die naast actuele informatie ook nog eens dubbel werk (en dus kosten) bespaart.

Hoe denk jij over de efficiency en effectiviteit van jouw eigen crediteurenadministratie?

Auteur

Rob Droppers

Accountant BonsenReuling
Ik ben als accountant betrokken bij zeer diverse cliënten binnen het MKB. Naast mijn werkzaamheden als accountant ben ik ook nauw betrokken bij automatisering en automatiseringsoplossingen, ook bij onze cliënten. Op allerlei gebieden vind ik het leuk mee te denken met onze cliënten: procesoptimalisatie, belastingbesparingen maar ook (actuele) informatievoorziening.

 

Gerelateerde blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *