Een auto zonder BPM met Duits kenteken. WUNDERBAR!

Een auto zonder BPM met Duits kenteken. WUNDERBAR!

Een flinke korting bij de aankoop van een auto? Voor wie veel zaken doet in Duitsland, is dat onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Reeds eerder heb ik hierover geschreven, maar vanwege de vele vragen en reactie, hierbij hernieuwd mijn blog over het rijden met Duits kenteken.

Wanneer bent u BPM verschuldigd?
BPM is de luxebelasting voor Nederlandse auto’s. Iedere Nederlander is in principe bij de aankoop van een auto deze BPM verschuldigd. De BPM wordt geheven op het moment dat een auto op kenteken wordt gezet.

Helaas ontkomt men niet aan de BPM-heffing door simpelweg in een auto met buitenlands kenteken te gaan rijden. Er is namelijk ook BPM verschuldigd op het moment dat er door een Nederlander gebruik wordt gemaakt van de Nederlandse wegen met een auto waarvoor de BPM niet is afgedragen (ofwel een auto met buitenlands kenteken).

BPM-vrijstelling bij een Duitse auto van de zaak
Gelukkig is het mogelijk een BPM-vrijstelling aan te vragen voor auto’s met een buitenlands kenteken. Afhankelijk van de vraag of iemand als ondernemer of als werknemer kwalificeert, gelden er bepaalde voorwaarden.

Voorwaarden BPM-vrijstelling voor ondernemers:
Ondernemers dienen via een sluitende kilometeradministratie aan te tonen dat zij meer dan 50% van de zakelijke kilometers (excl. woon-werk) buiten Nederland rijden.

Voorwaarden BPM-vrijstelling voor werknemers:
Werknemers moeten verklaren dat de auto hoofdzakelijk buiten Nederland zakelijk wordt gebruikt. Er wordt dan in mindere mate gelet op het daadwerkelijke gebruik van de auto.

De voorwaarde voor werknemers is dus veel soepeler dan voor ondernemers. Met name het niet hoeven bijhouden van een kilometerregistratie is een aanmerkelijke lastenverlichting.

Soepele BPM-werknemersvergunning soms ook mogelijk voor DGA
In een aantal situaties kan een directeur-grootaandeelhouder ook in aanmerking komen voor de soepele werknemersregeling. Dat is uiteraard veel prettiger omdat er dan geen kilometeradministratie hoeft worden bijgehouden.

De belangrijkste voorwaarde is dat men formeel niet de bevoegdheid heeft om aan zichzelf een auto toe te kennen. In bepaalde situaties (bijvoorbeeld als iemand samen met een compagnon aandeelhouder is) kan de juridische structuur zo worden ingekleed dat deze persoon hieraan voldoet en dus in aanmerking kan komen voor een BPM-werknemersvergunning.

Een Duitse onderneming
De auto moet uiteraard wel op Duits kenteken gezet worden. Hiervoor is een Duitse eigenaar / onderneming noodzakelijk die de auto ter beschikking stelt. Indien men reeds een Duitse werkgever of onderneming heeft, is dat al geregeld. Indien men deze onderneming niet heeft maar wel actief is op de Duitse markt, is het te overwegen een Duitse onderneming te starten / te vestigen. Naast de eventuele voordelen op het gebied van de BPM, kan dit ook nog andere voordelen opleveren. Denk hierbij aan nieuwe commerciële kansen, fiscale voordelen door een salary split of de lagere bijtellingspercentages voor de auto van de zaak.

Auteur

Ingmar Pondes

Directeur | Fiscalist BonsenReuling
Sinds 2001 ben ik werkzaam als fiscalist in de mkb-praktijk. Mijn hart ligt bij grensoverschrijdend werken en ondernemen (Nederland en Duitsland) en bij omzetbelastingvraagstukken.

 

116 reacties

  • Kunnen wij in duitsland eeen stichting oprichten die diensten leverd aan Duitse klanten. Op naam van deze stichting een auto leasen en met deze auto ook in Nederland rijden en werken?? (de chauffeur is een werknemer van de nederlandse stichting.

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Erik,

      Zo’n situatie is niet zonder nadere informatie te beantwoorden. Wel is aan te geven dat een stichting over het algemeen niet een geëigende rechtsvorm hiervoor is.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Geachte lezers,

    Vraag over het rijden met een auto met Duits kenteken.
    Ik woon in Nederland ( Met de Nederlandse nationaliteit) en heb in Duitsland een woning die ik gebruik om te verblijven als ik werkzaamheden verricht in Duitsland.
    Mag ik zonder probleem met een auto met Duits kenteken in Nederland rijden?

    Harold

    Beantwoorden
  • Beste Aart

    Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan in Zwitserland als managing director van een adviesbureau. Ik zal week op, week af in Zwitserland gaan werken. Dwz week in NL, week in Zwitserland. Ik krijg in Zwitserland een appartement van mijn werkgever en zal me daar dus ook inschrijven. Mijn gezin blijft in Nederland wonen. Ik overweeg om in Zwitserland prive een auto te kopen. Die zal ik deels gebruiken om de reis naar Zwitserland te maken en daar mobiel te zijn, Maar deze auto gebruik ik ook in Nederland. Mij vraag is: ben ik dan ook verplicht BPM in NL over deze auto te betalen? Of val ik mbt de auto onder de Zwitserse belastingregels?

    Met vriendelijke groet

    Skip

    Beantwoorden
  • Wanner aan een handelsagent (zzp) een leaseauto door principaal beschikbaar wordt gesteld, wat zijn dan de gevolgen en voor wie. Is er sprake van een fictief dienstverband en doet principaal aangifte dmv een salarisrun? Als de handelsagent een verklaring afgeeft dat de auto niet prive wordt gebruikt volstaat dat dan?

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Aart,

      Bij handelsagenten is het erg afhankelijk van de situatie hoe de belastingheffing loopt. Doorgaans is een handelsagent echter zelfstandig en daarmee niet in dienst. Hij geniet dan winst uit onderneming. Dan is er normaal gesproken ook geen verloning / salarisrun. Wat betreft het eventueel ter beschikking stellen van de auto, wordt dit doorgaans als vergoeding voor werkzaamheden gezien en als auto van de zaak belast (als bijtelling op de winst). Indien geen bijtelling gewenst is, moet er doorgaans een sluitende kilometeradministratie worden bijgehouden. Een eventuele BPM vergunning is in deze situaties erg lastig.

      Indien het geen echt agentschap is, maar een (eventuele fictieve) dienstbetrekking, is een en ander uiteraard anders.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Ik heb zowel een Poolse als Nederlandse nationaliteit. Ik heb een bedrijf in Nederland. Ik woon zowel in Nederland als in Polen, in beide landen ingeschreven in een huis. Mag ik een auto in Polen kopen en op Pools kenteken rijden? Geen bpm en wegenbelasting in Nederland betalen? Bij een eventuele politie controle zou ik mijn Poolse paspoort kunnen laten zien.

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Krystian,

      Voor wat betreft de belastingheffing kun je maar in één land wonen. Wanneer dit Nederland is, dan kun je niet zomaar met een auto op Pools kenteken in Nederland rijden zonder dat belasting geheven wordt in Nederland. Het tonen van een Pools paspoort is helaas niet voldoende. Wanneer je uitsluitend in Polen woont, dan is dit anders.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    IK heb een vraag:
    Ik werk sinds kort voor een Duits-Nederlands bedrijf.
    Heb bij hun ook 2 contracten. Een voor in Nederland voor 20 uur per week en zelfde voor in Duitsland. Voornamelijk ben ik werkzaam in Nederland en eens in paar weken moet ik naar Berlijn, daar zit hun vestiging.
    Ze bieden mij een lease auto aan en mijn vraag is of dat kan?
    Zo ja, mag ik dan ook privé kilometers maken? Heb ook Duitse paspoort, mocht het wat uitmaken.

    Mvg,

    Ewelina

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Ewelina,

      Bedankt voor jouw reactie op ons blog. Om jouw vragen goed te kunnen beantwoorden heb ik wat meer informatie nodig. Van belang is bijvoorbeeld in welk land je woont. Of je privé met de auto mag rijden hangt ervan af of de werkgever dit toestaat. Wanneer dit het geval is, krijg je te maken met bijtelling in Duitsland en/of Nederland. Verder mag je in Nederland (wanneer je in Nederland woont) uitsluitend met een auto op buitenlands kenteken rijden wanneer de bpm is betaald of wanneer je een vrijstelling hebt.

      Indien je dit wenst, kunnen we de situatie even telefonisch bespreken. Op basis van de aanvullende gegevens kan ik dan een beter antwoord geven op jouw vragen. Ik ben bereikbaar via telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik heb de volgende vraag:

    Ik sport (hockey) op hoogste niveau van Duitsland bij CHTC in Krefeld. Ik train 3 a 4 keer in de week en in het weekend 1 of 2 wedstrijden in Krefeld of ergens anders in Duitsland. Woon-werkverkeer is 94 km. Er is geen dienstbetrekking met de Duitse club, maar krijg een onkostenvergoeding op basis van kilometers. Ik kan een auto van de club gaan rijden die op naam van de club staat.

    Wat is wijsheid in deze om in aanmerking te komen voor de vrijstelling? Me toch op loonlijst laten zetten?

    Hoor graag van je.

    Groetjes Marcel

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Marcel,

      Je hebt inderdaad een Duitse dienstbetrekking nodig om een vrijstelling te krijgen. Je moet alleen wel oppassen met de belastingheffing die dit mogelijk veroorzaakt. Mede vanwege de reisafstand. Het is belangrijk om dit even goed te laten doorberekenen door de Duitse belastingadviseur van de club. Indien dit meevalt, help ik je uiteraard graag verder voor het Nederlandse deel.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik zit met de volgende situatie. Nederlandse werknemer is 68 jaar en woont over de grens in Duitsland. Hij wil nu nog 20 uur per week (=2,5 dagen) in loondienst gaan werken bij een BV in NL. Deze maakt deel uit van een duits concern, waarvoor hij voordien werkzaam was. De duitse GmbH heeft hem een auto met duits kenteken ter beschikking gesteld. Werknemer werkt vooral van huis uit (=Dld) en reist hiervoor door NL en Duitsland. Heeft nederlandse zorgverzekering. Kan hij op de loonlijst van de nederlandse werkgevers voor LH? Gezien zijn leeftijd speelt de verzekeringsplicht mijn inziens geen rol meer. Hoe moet de het beschikkinggestellen van de duitse auto in NL verwerkt worden voor de loonheffing of loopt dit geheel via de duitse fiscus?

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Wim,

      Een interessante casus met veel nuances (wonen in Duitsland, zorgverzekering in Nederland, voorheen werkzaam voor Duits deel van het concern etc.). Wij zouden graag wat meer over de situatie te weten willen komen, voordat we een antwoord op je vraag kunnen geven en nemen dus graag telefonisch contact op om dit door te nemen.

      Met vriendelijke groet,

      Susanne te Poele

      Beantwoorden
  • Geachte heer Pondes,

    samen met een compagnon hebben we een GmbH in Duitsland. Beide woonachtig in NL.
    Is het mogelijk om een auto te rijden op Duits kenteken (ook privé in NL)
    Woon/ werk is per dag ongeveer 20 km.
    Voorkeur gaat uit naar full operationeel lease.
    ik hoor graag van u. BVD

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Albertus,

      Er van uitgaande dat u de auto ook veel buiten Nederland zult gebruiken, zijn er zeker mogelijkheden voor een BPM vergunning. Aangezien u gezamenlijk aandeelhouder bent in de GmbH is onder voorwaarden zelfs een werknemersvergunning mogelijk.

      Het is wel goed dat uw Nederlandse en Duitse adviseur goed doorrekent hoe een en ander uitpakt met de bijtelling van de auto.

      Bel me gerust indien u graag eens vrijblijvend telefonisch wenst te overleggen.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Hallo
    Mijn ouders wonen in Duisland,, Daar heb ik tot voor kort ook gewoond voor een periode van 10 jaar
    , mag ik nu niet meer met een auto van mijn ouders rijden , die zij mij uitlenen
    de auto staat op mijn ouders is duits verzekerd en de balsting word ook betaald in duitsland
    MVG

    Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Na alles goed gelezen te hebben zijn mij aangaande je artikel een aantal zaken nog niet geheel duidelijk.
    – Wanneer je in aanmerking komt voor een werknemersvrijstelling BPM betaal je in NL nog bijtelling over (deel) prive gebruik conform NL prijslijst. Correct ?
    – Wanneer je in aanmerking komt voor een werknemersvrijstelling BPM wordt de auto door de werkgever ter beschikking gesteld, zelf de auto kopen en/of financial lease op eigen naam voldoen dus niet aan de voorwaarden ondanks dat je full time in het buitenland werkt maar in NL woont. Correct?

    Mijn toelichting; Ben zzp-er en werk full time voor buitenlandse (Belgische) opdrachtgever(s) maar ben woonachtig in Nederland. Ik ga elke dag op en neer. Mijn opdrachtgever biedt mij een zgn. poule-auto aan. Deze staan voor de deur maar hebben een BE-kenteken. Ik stuur maandelijks mijn factuur vanuit NL en betaal in NL netjes alle belastingen. Tot op heden heb ik het aanbod ‘auto van de zaak’ afgehouden vanwege alle onduidelijkheid.

    Is er een werkbare oplossing?

    Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik heb een aanbod om in Frankfurt te gaan werken voor een groot Duits bedrijf, een leasewagen maakt onderdeel uit van het aanbod. Aangezien mijn vrouw in Nederland werkt, zal ik hier in principe mijn vrije tijd blijven doorbrengen. Mijn precieze arbeidsvoorwaarden in Duitsland zijn nog open, maar ik zal daar het grootste deel van mijn werktijd aanwezig moeten zijn en de mogelijkheid bestaat dat het bedrijf mij een huurwoning in Frankfurt ter beschikking zal stellen. Watvoor gevolgen heeft dit voor mijn leasewagen, kan ik die op Duits kenteken in Nederland prive gebruiken, hoe zit het met bijtelling, etc?

    Vriendelijke groet,

    Willem

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Willem,

      Bedankt voor uw reactie. Het lijkt erop dat u aan de voorwaarden voldoet voor een BPM vrijstelling. Dit houdt in dat u met de auto in Nederland mag rijden, mits u in het bezit bent van deze vrijstelling. Deze kunt u aanvragen bij de belastingdienst.

      Voor wat betreft de bijtelling geldt het volgende: de bijtelling zal in Duitsland naar Duitse maatstaven worden verwerkt in de verloning. Mocht nu blijken dat u een deel van uw tijd werkzaam bent in Nederland, dan heeft Nederland over dit deel het heffingsrecht. Voor dit deel geldt dan de bijtelling naar Nederlandse maatstaven.

      Voor wat betreft de belastingplicht en sociale zekerheid zijn er nog een aantal andere aspecten waar u mee te maken krijgt. Indien u dit wenst, kunnen we dit telefonisch doornemen. Ik ben bereikbaar op telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Beste,

    Ik ben ondernemer en gevestigd in Nederland.

    Ik heb het aanbod gekregen om 4 dagen in de week) werkzaamheden te verrichten internationaal voor een Belgisch bedrijf. Een auto op. Belgisch kenteken en op naam van het Belgische bedrijf maakt onderdeel uit van mijn voorwaarden. De kilometers die ik zakelijk zal rijden – voor het Belgische bedrijf zullen alleen in Het buitenland zijn.

    Ik zal wel aan het Belgische bedrijf een vergoeding betalen per maand voor gebruik van de auto die op naam van het Belgische bedrijf staat.

    Gezien het om werkzaamheden gaat die ik dit bedrijf in rekening ga brengen– en ik de auto wel privé in Nederland (waar ik officieel woon) zal gebruiken – moet ik dan bij Nederlandse Belastingdienst cq Douane om vrijstelling vragen gaat dan de regel van de vrijstelling dan ook voor mij op?

    Beantwoorden

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Henri,

      Ten behoeve van de auto heb je inderdaad een vrijstelling nodig. Hierbij moet allereerst beoordeeld worden voor welke vrijstelling je in aanmerking zou kunnen komen en of je aan de voorwaarden kunt voldoen.

      Gezien onderstaande, zijn er echter ook nog wel andere vragen die bij me opkomen. Met name als het gaat om belastingplicht en premieplicht vanwege het inkomen uit deze werkzaamheden.

      Ik denk dat het beste is even vrijblijvend telefonisch te overleggen. Bel je me bij gelegenheid onder telefoonnummer 0545-46 36 26?

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Dank voor het informatieve artikel.

    Nu vraag ik me af: is het mogelijk om een zakelijke Nederlandse auto uit te voeren en die in een nieuw op te richten rechtspersoon in bijv. Engeland of België.

    Het doel is dan om een “vanity plate” op er auto te krijgen waar je zelf kan kiezen wat erop komt, en dus NIET het ontwijken van belasting (die wordt dan gewoon betaald).

    Zijn er partijen die met zo’n constructie kunnen helpen?

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Terrence,

      Bedankt voor je bericht.

      Het is mogelijk in Nederland MRB en BPM te betalen zonder dat de auto op Nederlands kenteken staat. Indien voor de auto al BPM is betaald (vanwege het Nederlandse kenteken), zou het alleen gaan om de MRB. Bij de uitvoer van de auto (vanwege het buitenlandse kenteken) zou je dan de BPM niet hoeven / kunnen terugvragen.

      Of je de auto vervolgens op buitenlands kenteken kan rijden is afhankelijk van het recht van het land waar je de auto registreert. Vaak moet de auto geregistreerd worden op naam van een inwoner van het betreffende land. Dit zou ook een rechtspersoon of een leasingmaatschappij kunnen zijn. Of het echt kan, is afhankelijk van de situatie en je wensen in deze.

      Uiteraard zijn er nog wel wat aandachtspunten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de verzekering, eventuele bijtelling van de auto en belastingen in het land van registratie.

      Laat het weten indien je hierbij verdere begeleiding wenst.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Vraag:
    Ik ben nu voor een periode van een halfjaar woonachtig in Bulgarije en 100% eigenaar, directeur van een Bulgaarse BV. Voor mijn bedrijf moet ik regelmatig naar West Europa, waaronder Nederland, voor overleg. Mijn vennootschap wordt gesponsord door een automerk en heb in Bulgarije de beschikking over een auto van dat merk met Bulgaars kenteken. Als ik naar Nederland reis met deze auto kan ik eenmaal per jaar gebruik maken van de 14 dagen regeling voor deze auto, maar daar red ik het waarschijnlijk niet mee. Kijkend naar de afstand van Bulgarije naar het westen, is dat al gauw enkel 2000 km. Ik reis buiten Nederland zeker 80-90% van mijn totaal kilometers.
    Kan ik een vrijstelling aanvragen voor de BPM en Motorrijtuigenbelasting en wat zijn de voorwaarden.

    Pieter

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Pieter,

      Wanneer je aan de voorwaarden voldoet kom je misschien in aanmerking voor een vergunning vrijstelling BPM werkgever.

      Je kunt om deze vrijstelling verzoeken als je aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:
      – Je woont in Nederland en je hebt een onderneming in het buitenland.
      – Je hebt een personenauto met een buitenlands kenteken.
      – Je toont met een kilometerregistratie aan dat je de auto voor tenminste 50% zakelijk buiten Nederland gebruikt. De afstand tussen woonplaats en de in het buitenland gelegen werkplaats en omgekeerd telt hierbij niet mee.

      Wij kunnen eventueel behulpzaam zijn bij het aanvragen van deze vergunning.

      Met vriendelijke groet,
      Erica Kientz

      Beantwoorden
  • Ik ben in bezit van een bedrijf dat ritten verzorgd voor buitenlandse werknemers, met name uit Polen. Het transport gebeurd in het weekend. De auto staat op een bedrijf in Polen – Pools kenteken dus. De meeste kilometers worden afgelegd in Duitsland.

    Door de week ben ik werkzaam in Nederland en ik ben ook hier ingeschreven.

    Bedrijfsmatig kan ik met deze auto in Nederland rijden. Mijn vraag is of ik deze auto ook legaal mag gebruiken voor het werk-woon verkeer binnen Nederland. Ik woon 15 kilometer van mijn werk.

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Dirk-Jan,

      Wanneer je de auto privé wil gaan gebruiken kun je te maken krijgen met de BPM. Onder voorwaarden kun je een vrijstelling BPM werkgever of werknemer aanvragen. Of je aan de voorwaarden kunt voldoen kun je navragen bij de Belastingdienst. Eventueel kunnen wij behulpzaam zijn bij de aanvraag van deze vrijstelling.

      Met vriendelijke groet,

      Erica Kientz

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar

    Ik heb een klein aandeel in een Belgisch bedrijf en ben daar stil vennoot, nu is het eventueel mogelijk om daar te werken als personeel een aantal dagen in de week.
    Is het dan ook toegestaan om met Belgisch kenteken te rijden met vrijstelling van bpm terwijl ik Nederland woon?

    Groet Remy

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Remy,

      Om te bepalen of gebruik kan worden gemaakt van de vergunning BPM vrijstelling voor werknemers is het allereerst van belang te bepalen hoe de werkzaamheden in België gekwalificeerd dienen te worden. Tevens is het van belang rekening te houden met eventuele wijzigingen bij jouw sociale verzekeringsplicht/belastingplicht wanneer je in België gaat werken. Wij raden aan dit met jouw accountant en of belastingadviseur nader te bespreken. Desgewenst kunnen wij jouw accountant of jou hierbij helpen.

      Met vriendelijke groet,

      Erica Kientz

      Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Patrick,

      Ik ga ervan uit dat je wilt weten of je voor wat betreft de BPM en MRB in Nederland mag rijden. Aangezien je in Nederland woont is dit niet zonder meer mogelijk.

      Indien je vrouw bij in de auto zit, staat de auto mij inziens je niet vrij ter beschikking en daarmee zou je geen BPM / MRB in Nederland verschuldigd zijn. Indien zij niet bij in de auto zit is dit anders en kun je het beste even overleg met de belastingdienst zoeken.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Wellicht is mijn vraag overbodig, maar zou het toch graag zeker willen weten.
    Ik ben woonachtig met mijn gezin net over de grens in Duitsland, ben er ook volledig ingeschreven. Ik heb wel een Nederlandse werkgever en momenteel een Nederlandse leaseauto. Mijn werkgebied is wereldwijd, het kantoor bevindt zich slechts in NL. Nu speel ik met de gedachte om prive een auto te kopen/leasen en dit met mijn werkgever financieel op te lossen. Vervolgens kan ik mijn zakelijke kilometers indienen tegen een kilometervergoeding.
    Ben ik gevrijwaard van BPM etc?

    Alvast dank voor de reactie.
    Vriendelijke groet,

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Arjan,

      Aangezien je in Duitsland woont kun jij gewoon van de Nederlandse weg gebruiken maken met een Duitse auto. Hiervoor heb je geen BPM of MRB vrijstelling / vrijwaring nodig. De auto moet wel geregistreerd kunnen worden op Duits kenteken en heeft daarvoor een “Duitse eigenaar” nodig. Je kunt uiteraard de auto privé kopen en kosten doorbelasten. Dit pakt echter fiscaal doorgaans heel anders uit dan een echte auto van de zaak die door je werkgever beschikbaar wordt gesteld. Indien een “echte” auto van de zaak wenselijk is, kan je werkgever een auto desgewenst op Duitse kenteken leasen of zou je een situatie kunnen creëren waarin jij slechts houder van de auto wordt, maar je werkgever materieel eigenaar.

      Nog een aanvullende opmerking. Als ik het goed begrijp, werk je niet uitsluitend in Nederland voor je Nederlandse werkgever. Voor zover je je werkzaamheden feitelijk niet in Nederland verricht, ben je in de meeste situaties niet in Nederland, maar Duitsland of het andere werkland belasting verschuldigd over je inkomen. Indien je ook veel in Duitsland werkt (meer dan 25% van je tijd), val je doorgaans zelfs onder het Duitse sociale zekerheidsrecht en moeten in Duitsland premies worden betaald. Ik weet niet of jij / je werkgever daar al rekening mee houdt, maar de gevolgen daarvan kunnen erg groot zijn.

      Neem gerust contact op indien je graag even wilt overleggen voor de beste oplossing wat betreft de auto of indien je graag vrijblijvend jouw situatie wilt voorleggen. Neem zeker even contact op indien je werkgever over je hele inkomen Nederlandse loonbelasting en premies inhoudt, aangezien dit wel eens onjuist kan zijn.

      Je kunt me desgewenst bereiken onder telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • vraag .
    ik heb een duitse u.g. ( word binnenkort een GMBH)
    mijn haubtsitz is duitsland
    ik ben getrouwd en mijn vrouw woont in nederland waar ik dan ook 14 dagen aan eensluitend ben.
    nu is de vraag. duitse auto of nederlandse auto.
    zoals gezegd ben ik woonachtig in duitsland en heb een duits bedrijf. dus ja ik mag duitse platen rijden.
    als ik daarna 14 dagen in nederland ben kan dit dan problemen opleveren? bpm?
    ik heb nog een nederlands paspoort e.d.
    of moet ik dan gewoon nederlandse platen rijden?
    als het inderdaad beter is om nederlandse platen te rijden kan mijn duits bedrijf dan een nederlandse auto leasen?

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Michael,

      Het is belangrijk om vast te stellen waar je formeel woont. Dit is normaal gesproken het land waar je regelmatig verblijft en ook je sociale bindingen hebt. Indien dit Duitsland is, zal het rijden met een Duits kenteken ook in Nederland geen problemen mogen opleveren wat betreft BPM en MRB. Indien je feitelijke woonplaats Nederland is (bijvoorbeeld omdat je vrouw hier woont en je gezamenlijk de woning in Nederland hebt) wordt dit anders.

      Het vaststellen van de feitelijke woonplaats is overigens niet alleen van belang voor de auto, maar kan ook van belang zijn voor waar je sociaal verzekerd bent en waar je inkomstenbelasting moet betalen.

      Het is zeker mogelijk om een “Nederlandse” auto te leasen door de Duitse UG. Vaak moet het dan wel een operational lease worden, aangezien de kentekenhouder een Nederlandse entiteit moet zijn. Ook is het mogelijk een “Duitse” auto te leasen / kopen en vervolgens via een aangifte de Nederlandse BPM en MRB te betalen.

      Als je nog vragen hebt of een en ander verder uitgezocht wenst te hebben, neem gerust contact op.

      Groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Goedendag,
    Ik heb de volgende vraag: Ik woon Emmen en ben werkzaam voor een Duits bedrijf in Ahaus. Woon werk verkeer afstand 100 km. Voor mijn werk bezoek ik regelmatig Nederlandse bedrijven.
    Tot op heden doe ik dat met mijn privé Nederlandse auto. Ik kan de beschikking krijgen over een “firmenwagen” klopt het dat ik daarvoor 1% per maand + 0,03% x de reisafstand = 100 km = 3% bijtelling moet betalen? Dat betekend dus 12% + 36% = 48% bijtelling. In dat geval schiet ik er vanuit financieel perspectief niets mee op om een leasewagen te nemen. Mag ik in mijn situatie ook een auto op Duits kenteken kopen, en vragen om vrijstelling BPM en deze auto zowel zakelijk als privé berijden?
    Bij voorbaat dank voor uw reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Martin

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Martin,

      Het klopt dat u te maken kunt krijgen met de woon-werkbijtelling en die kan inderdaad fors oplopen. Wanneer u echter veel onderweg bent en klanten bezoekt en daardoor niet iedere dag naar kantoor rijdt, bestaat de mogelijkheid deze woon-werkbijtelling (deels) te voorkomen of een bijtelling toe te passen op basis van het werkelijk aantal dagen (dit wordt iets anders berekend). Om voor een bpm-vrijstelling in aanmerking te komen, moet de werkgever een auto op Duits kenteken ter beschikking stellen (en moet aan de overige voorwaarden worden voldaan).

      Wellicht kunnen we telefonisch uw situatie bespreken om te kijken welke mogelijkheden er zijn en of u in aanmerking komt voor een bpm-vrijstelling. Ik ben bereikbaar op telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Hallo! Ik heb geen vergelijkbare situatie gezien maar heb wel een vraag:

    – ik heb een NL contract en woon in NL
    – ik heb samen met een collega (Duitse met Duits contract) een in Duitsland geregistreerde auto vd zaak beschikbaar (op naam van onze NL baas)
    – mijn baas rijdt zelf dus niet in de auto
    – we rijden voor 90% in NL hiermee aangezien de GmbH in Aken is en wij bij Eindhoven werken
    – we houden kilometers bij maar zoals hierboven reeds gezegd, 90% is binnen NL
    – de auto wordt niet privé gebruikt

    helaas heeft mijn werkgever/accounting/belastingadviseur nooit iets over BPM gezegd maar denk dat ik er goed aan doe dit zelf even te onderzoeken voor ik zomaar in de auto stap… 3 vragen:

    – mogen wij met een bedrijfsauto met Duits kenteken zoveel in Nederland rijden? (ca 600km per week)
    – moet ik belasting betalen?
    – moet mijn collega belasting betalen

    Alvast bedankt!

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Norlle,

      Iedereen die in Nederland woont en rijdt op de Nederlandse weg met een personenauto op buitenlands kenteken is in principe zelf BPM en motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Hierbij maakt het in principe niet uit of de auto van jezelf of van je werkgever is. Dit is alleen anders indien je recht hebt op een vrijstelling en deze ook aanvraagt.

      Voorzover ik jouw situatie kan beoordelen, kun jij niet zo maar beroep doen op een dergelijke vrijstelling. Aangezien jouw collega in Duitsland woont, geldt voor hem bovenstaande regelgeving niet.

      Indien je dit wenst, neem even contact op. Dan kunnen we kort doorspreken of er wellicht toch mogelijkheden zijn waardoor jij zelf geen risico loopt of in ieder geval een verdedigbaar standpunt hebt. Ook kunnen we dan even de inkomstenbelasting en premieplicht over jouw loon kort bespreken, aangezien daarmee in dit soort situatie ook nog wel eens iets mis gaat.

      Groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
      • Moet je ook BPM betalen als de standplaats van de auto Duitsland is? Ik dacht dat dit alleen voor geimporteerde auto’s gold. Samen met mijn collega rij ik namelijk elke dag van Aken naar Eindhoven. En betaal ik dan motorrijtuigenbelasting puur omdat ik erin rij? Als ik prive zelf ook een auto heb, betaal ik MRB, moet ik dat dan dubbel doen?

        Beantwoorden
        • Duitsland-desk

          Beste Noelle,

          Het maakt niet uit wat de standplaats van de auto is. Wanneer je met een auto met Duits kenteken in Nederland rijdt, ben je de bpm en mrb verschuldigd. Zoals Ingmar in zijn reactie al aangaf is dit anders wanneer je beschikt over een bpm vergunning. Indien je dit wenst kunnen we telefonisch bespreken of je in jouw situatie recht hebt op een vrijstelling. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 0545-46 36 26.

          Met vriendelijke groet,
          Inge Jansen

          Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Bedankt voor de informatie.

    Ik heb een Duitse onderneming (gmbh) maar ben geen geschaftsfuhrer, ben slechts aandeelhouder.

    Ik ben geemigreerd maar sta nog niet uitgeschreven, wil dat voorlopig ook even zo houden.

    Ik zit 3/4 van het jaar in Turkije waar ik op zoek ben naar producten en leveranciers voor de Duitse onderneming. Kan ik een Duitse auto aanschaffen en daar gebruiken, waar moet ik dan op letten?

    Mvg
    Enes

    Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik heb zojuist bijna een uur uitgetrokken om alle bovenstaande posts en comments door te nemen maar ik heb nog geen vergelijkende situatie aan de mijne gevonden.

    Per volgend jaar krijg ik een Duitse werkgever. Ik ben hun NL-vertegenwoordiger en verblijf daarom 100% in NL en krijg een leaseauto van een Nederlandse leasemaatschappij welke ik ook prive gebruik.
    Omdat ik een Duits loonstrookje, heb, hoe betaal ik dan de bijtelling? Dit was bij mijn NL-werkgever geautomatiseerd- waar en hoe moet ik dit nu aangeven?

    Dank en groeten

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Rick,

      Bedankt voor je reactie. Voor zover ik jouw situatie nu kan beoordelen lijkt het erop dat je volledig belasting- en premieplichtig blijft in Nederland (ervan uitgaande dat je in Nederland woont). Hierdoor zal ook de bijtelling naar Nederlandse maatstaven berekend worden en gelden dus de Nederlandse bijtellingregels. De belasting en premies zullen in Nederland afgedragen moeten worden. Het in Nederland belasting- en premieplichtig zijn heeft voor jou en de werkgever een aantal gevolgen. Indien je dit wenst, kunnen we de belangrijkste aandachtspunten telefonisch doornemen. Ik ben bereikbaar op telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
      • Beste Inge,

        Hartelijk dank voor je reactie. Helaas geeft deze geen antwoord op mijn vraag gevonden; hoe betaal ik in praktijk de bijtelling?
        En zou je een eerste inzage kunnen geven welke handelingen van mijn Duitse werkgever worden verwacht? Dienen zij een Nederlandse payroll of salarisadministeur in armen sluiten? Dat kan een kostbare zaak worden gezien dit enkel voor 1 NL-werknemer is.

        Hartelijk dank wederom.

        Beantwoorden
        • Duitsland-desk

          Beste Rick,

          Zoals het er nu naar uitziet zal de werkgever inhoudingsplichtig worden in Nederland en voor de afdracht van belasting en premies moeten zorgen in Nederland. Daarbij wordt dan ook rekening gehouden met de bijtelling. De verschuldigde belasting daarover wordt dan in Nederland afgedragen. Ik denk dat het goed is dat we jouw vragen even telefonisch bespreken. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 0545-46 36 26.

          Met vriendelijke groet,
          Inge Jansen

          Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Jack,

      Wanneer je in Duitsland een auto huurt en met deze auto in Nederland wilt rijden, dan ben je in principe de BPM verschuldigd. In enkele situaties kan dit anders zijn. Indien je dit wenst, kun je contact met ons opnemen om jouw situatie te bespreken.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Beste,

    Ik heb het aanbod gekregen om parttime (1,5 dag in de week) in dienst te treden bij een Belgische vennootschap. Een lease auto maakt onderdeel uit van mijn secundaire arbeidsvoorwaarden. De kilometers die ik zakelijk zal rijden – voor de Belgische vennootschap – zullen in België zijn.

    Gezien het om een parttime dienstverband gaat – en ik de auto wel privé in Nederland (waar ik officieel woon) zal gebruiken – gaat de regel van de vrijstelling dan ook voor mij op?

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Valentijn,

      Dit zijn situaties die niet eenduidig geregeld zijn. Mijn inziens zou echter een BPM vrijstelling afgegeven moeten worden indien aan de overige formaliteiten wordt voldaan. Indien we daarbij behulpzaam kunnen zijn, hoor ik het graag.

      Groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Beste Igmar,

    sinds 1-9-2015 werk ik voor een duitse werkgever. Ik vertegenwoordig hen in Belgie en Nederland. Ik krijg een auto van de zaak en in eerste instantie dacht ik dat het de bedoeling was dat ik de auto in Nederland kon bestellen en er dus een nederlands kenteken op de auto kwam. Naar nu blijkt, wordt de auto via mijn werkgever in Duitsland, met een duits kenteken geleverd. Ik heb hierin geen keus.
    Ik zal voor mijn werk ca 5-7dgn/maand in Duitsland, 5dgn/maand in Belgie en de overige dagen in Nederland rijden. Kan dit voordelige gevolgen hebben voor mijn bijtelling, dwz, kom ik in aanmerking voor een vrijstelling van BPM?

    Met vriendelijke groet, Stefan de Goey

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Stefan,

      De vraag of je in aanmerking komt voor een werknemersvrijstelling is afhankelijk van de situatie. Wanneer de werkgever verklaart dat de auto hoofdzakelijk buiten Nederland zakelijk wordt gebruikt, kun je in aanmerking komen voor een BPM-vrijstelling. Op basis van het aantal dagen in het buitenland lijkt dit wat onwaarschijnlijk, maar misschien voldoe je toch aan de voorwaarde.

      Wat betreft het privégebruik van de auto geldt hetzelfde als de belastingheffing over het inkomen; voor het deel dat je in Nederland werkt, zullen de Nederlandse regels gelden en voor het deel dat je in Duitsland werkt, geldt de Duitse regelgeving. De werkzaamheden in België zullen waarschijnlijk niet leiden tot belastingheffing aldaar en zullen daarom worden toegerekend aan Nederland.

      Indien je nog vragen hebt of jouw situatie wil bespreken, neem gerust contact met ons op.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Hallo,
    Ik zal zeer binnenkort in dienst treden bij een werkgever die gevestigd is in Engeland. Mijn baan zal ik van thuis (NL) uitvoeren. Bij de baan hoort een auto. Mijn werkgebied zal voor 75% Duitsland zijn en voor 25% Nederland. Kan ik nu in Duitsland of Engeland een auto leasen of ben ik toch verplicht om in Nederland te gaan leasen?

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Alex,

      Het is niet verplicht om in Nederland een auto te leasen. Indien het mogelijk is om in het buitenland een auto te leasen, dan lijkt het erop dat je voor wat betreft de BPM wel in aanmerking komt voor een BPM-vrijstelling (mits je ook daadwerkelijk veel in het buitenland aanwezig bent, en niet uitsluitend vanuit huis werkt). De werkgever moet daarvoor wel verklaren dat je de auto hoofdzakelijk voor het gebruik buiten Nederland zakelijk gebruikt.

      Aangezien je het grootste deel van je tijd in Duitsland werkt (ook hier geldt weer: mits je in het buitenland bent), willen we je er nog op wijzen dat dit zal leiden tot belastingheffing in Duitsland voor het deel dat je daar werkt. Daarnaast is het verstandig om te bepalen in welk land je sociaal verzekerd bent en welke gevolgen dat heeft.

      Indien je nog aanvullende vragen hebt, kun je contact met ons opnemen.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Halli Ingmar,
    Ik heb een eigen praktijk in Duitsland, ben Duits belastingbetaler en woon in NL.
    Ik wil Duits kenteken rijden. Ik vraag dan een vrijstelling BPM werkgever aan.
    Kan ik de auto dan onbeperkt privé in NL rijden? Kan ik voorkomen dat ik een kilometer registratie moet voeren? Wat is het voordeel van lease?
    Gegroet Michel

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Michel,

      Normaal gesproken kom je in aanmerking voor een BPM ondernemersvergunning. Dan is het voeren van een kilometerregistratie helaas noodzakelijk om aan te tonen dat je de auto voor meer dan 50% zakelijk buiten Nederland gebruikt. Wat betreft het gebruik moet je je realiseren dat woon-werk verkeer niet meetelt (c.q. moet worden geëlimineerd). Je vraag omtrent onbeperkt privé gebruik in Nederland, is helaas niet eenduidig te beantwoorden.
      Helaas is de wettekst niet duidelijk op dit gebied. Indien je zeker wilt zijn, zul je de auto daadwerkelijk voor meer dan 50% zakelijk buiten Nederland moeten gebruiken. Het overige zakelijke gebruik (in Nederland) en het privé gebruik, zal dan de overige 50% mogen zijn. Wat betreft het privé gebruik moet je ook opletten voor wat betreft het Duitse recht. Bij veel privé gebruik, kan de Duitse fiscus weigeren de auto als zakelijk bedrijfsmiddel aan te merken.

      Indien je gezamenlijk met een compagnon onderneemt in Duitsland, is het soms ook mogelijk een werknemersvrijstelling aan te vragen. Bij deze werknemersvrijstelling is een rittenregistratie geen voorwaarde. De overige voorwaarden zijn ook wat soepeler. Indien dit het geval is, neem even contact op om te bespreken of er mogelijkheden zijn.

      De vraag omtrent de voordelen van een lease, is voor mij wat lastig te beantwoorden en is erg afhankelijk van de situatie.

      Indien je nog vragen hebt of een en ander wenst te overleggen, bel me gerust.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik ben werkzaam voor een NL b.v. en voor 90% aan het werk in Duitsland. Nou heeft mijn werkgever een GmbH opgezet. Kan mijn werkgever een auto leasen in Duitsland en die t.b.s. aan mij? Ik woon in NL en wil de auto ook privé gebruiken. Mag ik dan met een auto met Duits kenteken in NL rijden? En hoe zit het dan met de bijtelling?

    Alvast bedankt voor de reactie!

    Met vriendelijke groet,
    Steven

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Steven,

      Het is zeker mogelijk dat uw (Duitse) werkgever een auto in Duitsland
      kan leasen en die ook aan u ter beschikking kan stellen. Gezien uw
      situatie is het waarschijnlijk ook geen probleem een BPM vrijstelling
      aan te vragen, waardoor (privé) gebruik in Nederland mogelijk is.

      Het (al dan niet indirect) werken voor de GmbH leidt echter wel tot
      belastingplicht en mogelijk sociale zekerheidsplicht in Duitsland. Dit
      hoeft niet nadelig te zijn, maar zal wel goed beoordeeld moeten worden.

      Neem indien gewenst gerust even telefonisch contact op om vrijblijvend
      een en ander door te spreken. Dit soort situaties is namelijk altijd maatwerk.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Hallo,

    Kom ik in aanmerking voor BPM vrijstelling met de volgende situatie ;

    – Ik woon in Nederland
    – Heb een auto op duits kenteken ( GEKOCHT, GEEN LEASE )van ons “hoofdkantoor”
    – Ik werk zelf in Nederland ( BV opgezet als soort van nederzetting in NL )
    – Misschien een extra, ik ben wel zelf burger van de Duitse Bondsrepubliek 🙂 dit staat geregistreerd.

    Kan iemand mij een helder antwoord hierop geven.

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Geachte heer Schmiech,

      Indien u in Nederland woont en werkt voor een Nederlandse werkgever / onderneming (uw eigen bv), dan is een BPM vrijstelling / vergunning in principe niet regelbaar. De reguliere vrijstellingen zien namelijk op situaties waarin u werkzaam bent ten behoeve van een buitenlands bedrijf en ook veel in het buitenland onderweg bent.

      Het feit dat u Duits staatsburger bent, is helaas niet van belang of u BPM moet betalen of niet.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik heb een vraagje. Ik heb nu een eenmanszaak in Nederland. Mijn omzet wordt voor 80% behaald in Duitsland. Nu wil ik een Duits bedrijf starten. Is het mogelijk om naast mijn eenmanszaak in Nederland ook een eenmanszaak in Duitsland te starten?

    Mvg Robbie

    Beantwoorden
    • Susanne te Poele-Klein Gunnewiek

      Beste Robbie,

      Met zoveel afzet op de Duitse markt zou het inderdaad een logische stap kunnen zijn om hiervoor een onderneming in Duitsland op te zetten. Of de eenmanszaak hiervoor echter de meest gunstige vorm is, valt te betwijfelen, maar hangt mede af van jouw situatie (commerciële motieven, omzet-/kostenniveau, al dan geen bedrijfspand in Duitsland etc.). Wij geven je graag vrijblijvend wat meer informatie en/of brengen je graag met één van onze ervaren Duitse collega-kantoren in contact, zodat je dit desgewenst verder kunt laten uitzoeken. Om een goede start te maken, zouden wij je zeker aanraden dit vooraf te laten bekijken/bespreken.

      Met vriendelijke groet,
      Susanne te Poele

      Beantwoorden
  • Hallo Ingmar,

    Wij hebben een GmbH in Duitsland en doen veel zaken in Nederland, ( wonen in Nederland )
    Nu overwegen wij om een auto te gaan leasen in Duitsland op de GmbH.
    Kunnen wij hier ook probleemloos mee in Nederland rijden? woon-werk en klantenbezoek?

    Mvg,

    Johannes

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Johannes,

      Dit is helaas niet zonder meer mogelijk. Je zult o.a. aan de volgende aspecten moeten denken:
      – Je moet checken of je aan de voorwaarden voor een BPM (en MRB) vrijstelling voldoet en indien mogelijk deze aanvragen (ondernemers of mogelijk werknemersvrijstelling)
      – Indien je ook in Nederland werkzaam bent voor de GmbH, zul je deels over het inkomen van de GmbH in Nederland belasting gaan betalen
      – Er zal beoordeeld moeten worden of je in Nederland of in Duitsland sociaal verzekerd bent indien je ook in Nederland werkzaamheden verricht
      – Het is belangrijk om te beoordelen of de GmbH vanwege werkzaamheden in Nederland wellicht deels ook in Nederland is gevestigd

      Bovenstaande is uiteraard geen limitatieve oplossing. Indien je hulp nodig hebt bij het beantwoorden van deze vragen, kun je contact met mij opnemen via telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Bedankt voor je antwoord. De reden dat ik het hier vroeg is dat nog niet zo goed ben met de Duitse taal en ik denk niet dat ik bij de dealer dan alles kan begrijpen. Een ding wat mij in Duitsland opvalt zijn zoveel jongeren die meestal een bmw/audi/mercedes rijden en waarschijnlijk komt het door een particulier lease. Het zou dus heel fijn zijn als iemand mij hierover meer info kan geven. bedankt en grt Arash

    Beantwoorden
  • Hallo,

    Weet iemand misschien wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn van particulier leasen in duitsland? ik woon in duitsland en werk in NL. Bedankt!

    Beantwoorden
  • Geachte Ingmar,

    Ik ben getrouwd met een Duitse vrouw en we wonen Hybride samen. Ik voornamelijk hier in NL, zij van Maandag tot en met Donderdag in Duitsland vanwege haar werk. Ik sta hier ingeschreven en zij nog steeds daar. Ze rijd in haar prive auto naar NL. Soms ben ik met haar auto op stap omdat die dan als laatste op het pad staat. Mag ik als haar man wel in deze Duitse auto rijden van de belasting bv?

    Alvast vriendelijk bedankt voor de reactie,

    Jacob

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Jacob,

      Wat betreft de BPM en MRB mag je uiteraard buiten Nederland gebruik maken van deze auto. Voor het gebruik in Nederland heb je formeel een vrijstelling nodig of moet de BPM worden betaald, ervan uitgaande dat je in Nederland woont. Dit is anders indien de auto niet vrij ter beschikking van jou staat. Of dit laatste het geval is, is vaak lastig te beoordelen en is erg van de feiten afhankelijk.

      Wellicht is het verstandig om hiervoor contact op te nemen met de belastingdienst om eventuele problemen bij een controle te voorkomen.

      Verder is nog een aandachtspunt dat jouw partner wellicht feitelijk in Nederland woont. Indien zij alleen vanwege het werk verblijft in Duitsland, maar voor de rest in Nederland haar sociale binding heeft (samenwoont met jou), woont zij waarschijnlijk feitelijk (en fiscaal) in Nederland. Dit kan uiteraard consequenties hebben, maar is wel van belang tijdig te onderkennen en goed te regelen. Wat betreft de auto kan dit overigens een oplossing zijn, aangezien zij (onder voorwaarden) de auto vrij van BPM op Nederlands kenteken kan zetten en er geen vrijstelling of betaling van BPM meer nodig zal zijn indien jij gebruik maakt van haar auto.

      Indien je verdere begeleiding nodig hebt, verneem ik dat uiteraard graag.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
      • Beste Ingmar,

        Mijn vriendin is Duitse en heeft haar hoofdadres in Duitsland. Zij studeert in Nederland en zoals ik heb begrepen mag je als Duits student zijnde gewoon in Nederland rijden met een Duitse auto.

        Zoals ik nu begrijp mag ik wanneer ik de auto eens wil gebruiken van haar, om laten we zeggen boodschappen te doen, formeel een vrijstelling moet aanvragen en dit recht zou ik dan max. twee weken per jaar kunnen verkrijgen.
        In de reactie naar Jacob gericht zegt u dat het eventueel wel mogelijk is met de auto te rijden indien de auto niet vrij ter beschikking van mij staat. Wat bedoelt u daar precies mee?, en hoe kan ik uitzoeken of dit voor mij eventueel ook geldt?.

        Mijn vriendin heeft een dubbele nationaliteit, zowel de Duitse als ook de Nederlandse nationaliteit, is het eventueel mogelijk om de auto vrij van bpm op Nederlandskenteken te zetten?.

        Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie.

        Niels

        Beantwoorden
        • Ingmar Pondes

          Beste Niels,

          Er zijn helaas geen eenduidige regels of een auto iemand vrij ter beschikking staat of niet. Mijn inziens staat de auto niet aan iemand vrij ter beschikking wanneer de eigenaar van de auto ook in de auto aanwezig is. Indien jij de auto bestuurt en je vriendin er naast zit, zou dit mijn inziens goed moeten gaan. Indien je echter zonder haar in de auto rijdt wordt dit lastiger.

          Indien zij eventueel verhuist naar Nederland, kan ze onder voorwaarden een beroep doen op de zogenoemde verhuisboedelvrijstelling. Dan kan de auto zonder betaling van BPM op Nederlands kenteken worden gezet. Dan kan jij uiteraard ook gewoon gebruik maken van de auto in Nederland. Ze moet dan uiteraard de auto wel in Nederland verzekeren en gaat Nederlandse MRB betalen.

          Vriendelijke groet,
          Ingmar

          Beantwoorden
  • Ik heb een vraag: ik ga binnenkort verhuizen naar Duitsland aan de grens. Ik weet dat ik in een auto met Duitse kenteken mag rijden, omdat ik er woon. Echter heb ik op dit moment iemand die niet bij ons woont maar wel zijn postadres bij ons heeft. Mijn vraag is daarom nu ook: mag iemand met een duits postadres ook in een auto met een duits kenteken rijden??

    Beantwoorden
    • Susanne te Poele-Klein Gunnewiek

      Geachte heer, mevrouw,

      Bedankt voor de reactie! Met betrekking tot jouw vraag over de autoregistratie middels buitenlands postadres, adviseren wij je contact op te nemen met een Duitse adviseur, omdat het hier gaat over Duitse wet- en regelgeving (tenaamstelling kenteken). Desgewenst kunnen wij je hiertoe met iemand in contact brengen.

      Met betrekking tot Nederlandse BPM en Motorrijtuigenbelasting wordt heffing op deze manier in ieder geval niet voorkomen, indien diegene die met het postadres in Duitsland staat ingeschreven Nederlander is. Dat betekent dat voor deze auto bij gebruik van de Nederlandse weg door een Nederlands ingezetene ‘gewoon’ BPM en Motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. Ook als is het een auto op Duits kenteken. Het is dan de vraag of het rijden met Duits kenteken voordelen biedt ten opzichte van het rijden van een Nederlandse auto (ervan uitgaande dat niet van een werknemers- of werkgeversvrijstelling gebruik gemaakt kan worden).

      Indien je aanvullende vragen hebt of verder begeleiding wenst, neem dan gerust contact op.

      Met vriendelijke groet,

      Susanne te Poele

      Beantwoorden
  • Hallo ik heb een vraagje ik werk in Duitsland ook verzekerd bij krankenkasse heb een duitse bankrekening maar rij elke dag op en neer naar Duitsland woon in nl , mag ik mijn auto op duits kenteken zeten. Vroeger had je alleen een adres nodig. groet Henk

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Henk,

      Indien je een Duitse werkgever hebt die je een Duitse auto van de zaak ter beschikking stelt, dan zijn daar zeker mogelijkheden voor. Indien je in Nederland woont en zelf een auto op Duits kenteken wilt komen / rijden, dan is dit erg lastig / niet mogelijk.

      Indien je aanvullende vragen hebt of verder begeleiding wenst, neem gerust contact op.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Sinds afgelopen jaar ben ik werkzaam als vertegenwoordiger voor een Duitse GmbH. Ik heb een Duits arbeidscontract Maar alle afdrachten en belastingen betaal ik in Nederland . Mijn werkgebied is Nederland, België en delen van Duitsland. Omdat werkgever en ikzelf eerst wilden aanzien hoe het werk zou bevallen zijn we overeengekomen dat ik het eerste jaar met prive auto rij tegen 30 Cent km vergoeding. Nu zijn ze desgewenst ook wel bereid om me een Auto op Duits kenteken ter beschikking te stellen. Waar moet ik dan aan zoal aan denken of is hetsowieso verstandiger dat ik met eigen auto op km vergoeding blijf rijden?

    Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

    Koos

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Koos,

      Wat verstandig is ten aanzien van de auto is afhankelijk van tal van factoren. Dit is lastig om allemaal in een reactie uit te werken. Wellicht is het meest handig indien we daar vrijblijvend even telefonisch over spreken. Verder ben ik ook benieuwd hoe je op dit moment wordt verloond en of alles goed geregeld is wat betreft je dienstbetrekking. Gezien jouw werkgebied zijn er namelijk wat valkuilen. Lees hierover ook in mijn blog: https://www.hetondernemersblog.nl/2013/help-ik-heb-een-werkgever-in-duitsland/. Wat mij betreft kunnen we dit dan ook direct even vrijblijvend doorspreken.

      Je kunt mij bereiken op telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,

      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar Pondes,

    Graag zou ik mijn situatie willen voorleggen:
    Ik werk voor een Duitse onderneming (volledig onder Duits contract) en betaal ook alle belasting etc. Duitsland en ben in Duitsland sociaal verzekerd. Tevens heb ik een woonadres/huis in Duitsland (Dusseldorf) en ben ik daar geregistreerd/ingeschreven.
    Ik werk van maandag tot donderdag/vrijdag in Duitsland, maar ga in het weekend naar ons huis in Nederland, waar mijn gezin woont.
    Wanneer ik nu een Duitse auto (kenteken) koop (prive) en deze registreer op mijn Duitse adres: mag ik hiermee dan wel zonder problemen in Nederland rijden, en mijn vrouw eventueel ook?
    Let wel: ik ben ook nog steeds Nederlander…

    Ik verneem graag uw reactie
    Vr. groet,
    Martijn

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Martijn,

      In jouw vraagstuk speelt een rol of je nog feitelijk / fiscaal in Nederland woont of niet. Aangezien je gezin in Nederland woont en je daar naar toe reist om je vrije tijd te besteden, zal dit in de regel zo zijn.

      Indien je nog in Nederland woont, gelden voor jou en je gezin de normale Nederlandse fiscale wetgeving. Daar hoort bij dat jij (en ook jouw vrouw) niet zonder meer zo maar in een auto op Duits kenteken van de Nederlandse weg gebruik mag maken. Dan moet je of de Nederlandse BPM en MRB betalen of je moet een vrijstelling BPM aanvragen. Normaal gesproken kun je in aanmerking komen voor een werknemersvrijstelling BPM, maar dat kan niet indien je de auto zelf koopt. Een andere (structurele) vrijstelling zal waarschijnlijk lastig worden.

      Een en ander is altijd maatwerk, dus schroom niet om even te bellen om de mogelijkheden kort door te spreken.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Hallo,

    Ik hoop nog op een reactie op onderstaande vraag.
    Ik woon in NL en werk ook in NL, maar heb een Duitse werkgever. Mijn salaris wordt vanuit NL betaald en ook de heffingen ed worden afgedragen in NL.
    Nu ga ik binnenkort in een auto van de zaak rijden op Duits kenteken. De werkgever heeft deze auto geleasd in Duitsland. Ik rijd er vrnl mee in NL en ga hooguit 1 x in de week op en neer naar Duitsland.
    Loop ik persoonlijk hiermee risico op een boete of naheffing van de Nederlandse belastingdienst? Of is dit risico voor mijn Duitse werkgever? In principe ga ik hiermee alleen zakelijk rijden. Zou ik hier ook privé mee mogen rijden? Wat zijn dan de consequenties?
    Graag uw reactie.
    Hartelijk dank.

    Beantwoorden
    • Ik vrees dat je niet eens zonder ontheffing met e’en Duits kenteken mag rijden aangezien je in NL woont en belasting betaald en dus ook de bijtelling!
      Naheffing is nooit voor werkgever.
      Daarnaast krijg je ook de bijtelling van de auto van de Nederlandse nieuwprijs.
      Ik zou dit toch maar eens zeer goed met je werkgever overleggen!!

      Beantwoorden
    • admin

      Hallo,

      Om een goed antwoord op jouw vragen te kunnen geven, kunnen we het beste even telefonisch met elkaar contact opnemen. Je kunt ons bellen op 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      BonsenReuling

      Beantwoorden
  • Hallo,

    Wij hebben een zaak in Duitsland geopend maar wonen in NL. Is het mogelijk een auto op de duitse zaak te zetten zonder dat je een duitse “wohnsitz”hebt?

    Gr, Wesco

    Beantwoorden
    • Hallo Wesco,

      Zover ik weet kun jij hem dan wel op de zaak zetten, maar niet er mee in NL rijden.
      Je kunt wel bij de belastingdienst (denk ik) een ontheffing krijgen, maar daar zijn regels voor.
      Voor zover ik weet, moet je het meeste werk in Duitsland verrichten.

      Ben me niet zeker van al deze zaken (is al weer een tijdje dat ik het nagekeken heb) maar daar komt het in grote lijnen wel op neer.

      Gr, Marc

      Beantwoorden
    • admin

      Beste Wesco (en Marc),

      Het is belangrijk onderscheid te maken tussen de Duitse wetgeving en de Nederlandse wetgeving.

      Duitse wetgeving
      Indien je een GmbH hebt opgericht in Duitsland is het geen probleem de auto (van de zaak) op Duits kenteken te registeren (waarbij ik er van uitga dat je een Duitse adres hebt waar de onderneming is gevestigd). Indien je een eenmanszaak of een vof in Duitsland hebt, is het vaak lastig. Dit heeft er alles mee te maken dat je de auto vaak niet op Duits kenteken geregistreerd krijgt, als je in Nederland woont en “slechts” een eenmanszaak of vof in Duitsland hebt. Indien dit speelt kun je het beste even met de betreffende “zuslassungstelle” in Duitsland bellen en de mogelijkheden bespreken.

      Indien je een eenmanszaak of vof in Duitsland hebt, kun je overwegen een auto te leasen. Het moet dat wel gaan om een operational lease (waarbij de leasemaatschappij eigenaar van de auto blijft). Aangezien de Duitse leasemaatschappij dan als eigenaar geregistreerd blijft, is het Duitse kenteken ook geen probleem. Wel moet je dan uiteraard even beoordelen of het leaseaanbod wel interessant is (maar ik zie regelmatig wel interessante aanbiedingen).

      Nederlandse wetgeving
      Indien je de auto ook in Nederland wilt gebruiken, moet worden beoordeeld of je in aanmerking komt voor een vrijstellingsvergunning voor de BPM en wegenbelasting. Ik kan op dit moment niet beoordelen of dit voor jou mogelijk is c.q. voor welke vergunning je eventueel in aanmerking zou kunnen komen. Daarvoor hebt ik meer informatie nodig.

      Als je voor deze vrijstelling in aanmerking komt, hoef je in Nederland geen BPM en wegenbelasting te betalen. Indien je niet aan de voorwaarden voldoet, moet je deze helaas wel (eventueel deels) betalen.

      Bel me gerust vrijblijvend om dit te bespreken.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Hallo Ingmar,

    Heb je ook ervaring met Denemarken?
    Ik krijg een hele uitzonderlijke situatie binnenkort.

    Ik heb een akkoord voor een arbeidscontract met een Deense firma.
    Krijg ik nu een Deens arbeidscontract? Wordt ik dan ook in Denemarken belast?

    Mijn werkgebied wordt geheel Europa

    De Denen zijn bezig een NL firma te kopen, indien dit gebeurd zou ik in dienst van deze NL firma komen. Dan zal ik natuurlijk gewoon NL belasting moeten betalen.

    Nou wil ik binnenkort verhuizen en aangezien ik op een 3 landenpunt woon, heb ik de keuze uit België, Nederland en Duitsland. Ik denk er aan een woning te kopen. Hier zou Duitsland het aantrekkelijkste zijn, huizen zijn er stukken goedkoper en ook het levensonderhoud.

    Ik weet dat er NL banken zijn die een hypotheek op een Duits huis afgeven.

    Nou weet ik niet wat fiscaal het beste wordt. Stel dat de Denen het NL bedrijf niet (kunnen) kopen, dan zal ik waarschijnlijk een Deens arbeidscontract krijgen. Wat te doen als ze het wel kunnen kopen?
    Hoe zal dit gaan met een auto van de zaak in beide gevallen? Hoe zal dit gaan met belastingrecht.

    Heb je hier enig idee van?

    Vriendelijke groet,

    Marc

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Marc,

      We kunnen je hierbij zeker begeleiden. Het zijn wat veel vragen om zo te beantwoorden. Het beste is een en ander even telefonisch te bespreken. Bel me even bij gelegenheid op 0544-39 33 33.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik ben DGA van een Nederlandse BV en ben woonachtig in Duitsland.
    Ik wil een Duitse auto van de zaak gaan kopen via onderstaand scenario;

    – Mijn Nederlandse BV, in Nederland gevestigd, koopt nieuwe auto in Duitsland
    – BV ontvangt factuur met 0% BTW want EU-levering (BTW verlegd)
    – BV betaalt factuur, kortom BV wordt eigenaar
    – Auto komt op de balans van de BV
    – De vaste berijder (=houder) woont in Duitsland, en onderneemt in Nederland
    – De auto krijgt Duitse kentekenplaten van de berijder, want hij is woonachtig in Duitsland

    Het kenteken komt dus op naam van de berijder te staan (ikzelf) omdat de BV geen vestigings adres in Duitsland heeft. Vanwege dit laatste feit heb ik een vraag:

    Is de BTW bij aanschaf nu wel of niet verrekenbaar (c.q. 0% BTW) ?

    Met vriendelijke groet,

    Arthur

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Arthur,

      Leuk dat je ook al even telefonisch contact hebt opgenomen. Ik hoop dat het opgelost is en je vragen zijn beantwoord. Zo niet, dan hoor ik graag van je.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
      • Kan ik een antwoord krijgen op onderstaande vragen?
        – ondernemer in Nederland, bedrijfsvorm Vof.
        – aankoop van een nieuwe auto.
        – ter naam stelling, is mijn naam
        Is de btw terug te vorderen en zijn daarnaast ” lijken in de kast” te vinden?
        M.a.w. Waar is rekening mee te houden?
        U alvast bedanken voor uw medewerking hierin.

        Beantwoorden
        • Ingmar Pondes

          Beste Nienke,

          Om te bepalen wat in jouw situatie de aandachtspunten zijn, hebben wij wat meer informatie nodig. Betreft de aan te kopen auto bijvoorbeeld een auto op Duits kenteken (indien je in Duitsland woont of van plan bent de onderneming in Duitsland te vestigen) of op Nederlands kenteken? En in welk(e) land(en) ga je de auto zakelijk gebruiken? Wordt de auto door de vof ter beschikking gesteld of betreft het een privéauto?

          Als je ons wat meer informatie zou kunnen verschaffen, bespreken wij onze opmerkingen graag met jou.

          Met vriendelijke groet,
          Ingmar Pondes

          Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik woon in nederland heb een NL bv en een opdrachtgever in duitsland.
    Ik werk er 4 dagen en vanwege de afstand verblijf ik daar ook die dagen.
    Ik heb een kleine auto ter beschikking die op naam staat van de eigenaar van de duitse GmbH.
    Ik gebruik het om van hier naar duitsland te rijden en daar van mijn verblijfadres naar het bedrijf.
    Begrijp ik het goed dat ik ook in dit geval niet in deze auto mag rijden? Wat zijn risico’s, consequenties.
    Is het slimmer om een auto te leasen, zakelijk te kopen of privé kopen?

    Met vriendelijke groeten,
    Peter

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Peter,

      Om een goed antwoord te kunnen geven op jouw vragen, is het heel belangrijk om te beoordelen hoe jouw arbeidsrelatie kwalificeert. Zowel naar Nederlands als naar Duits recht. Het gaat daarbij om de vraag of jouw arbeidsrelatie wellicht materieel gezien als dienstbetrekking kan worden aangemerkt bij de Duitse opdrachtgever. Daarbij is niet alleen jouw overeenkomst, maar ook de aard van de werkzaamheden en de manier waarop deze worden uitgeoefend van belang.

      Indien de arbeidsrelatie materieel kwalificeert als dienstbetrekking, dan val je wellicht rechtstreeks onder de Duitse regels (en is de GmbH mogelijk verplicht loonbelasting af te dragen). Indien dit niet het geval is, valt de auto waarschijnlijk onder de Nederlandse bijtellingsregels (via jouw bv). In die laatste situatie is het dan vervolgens van belang om te weten of je meer dan 183 dagen per jaar in Duitsland verblijft.

      Bel me bij gelegenheid even om bovenstaande te bespreken en om je concreter advies te kunnen geven.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Dag Ingmar,

    Ik ben werkzaam in duitsland, woon in nederland (Arnhem) en heb interesse in het rijden van een auto op duits kenteken. Ik rij dagelijk naar mijn werk. Ik ben in loondienst bij een GmbH.
    Is er een mogelijkheid voor mij om op duits kenteken te rijden via mijn werkever? Of is er ook een optie om dit te doen via een lease maatschappij?

    Is leasing overigens een aantrekkelijke constructie in duitsland?

    VG

    Stephan

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Stefan,

      Een Duitse auto van de zaak is een optie als je ook regelmatig voor je werkgever buiten Nederland onderweg bent. Let wel op het feit dat een Duitse bijtelling wel eens relatief hoog kan zijn, indien je veel woon-werk kilometers hebt. Neem gerust contact op wanneer je een en ander wilt laten beoordelen.

      Wat betreft leasen. Dit kan zeker ook een aantrekkelijke optie zijn in Duitsland. Let alleen wel op de kleine letters. Zeker bij operational lease zijn de nevenskosten soms erg hoog zijn. Zo kunnen normale gebruikssporen soms tot dure reparaties leiden. (Dit is overigens in Nederland niet altijd anders).

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Hallo Ingmar,
    In ben al enkele jaren eigenaar van zowel een NL bv als een D-GmbH en woon in NL. Doordat ik steeds meer (nu voor 75%) in Duitsland rij voor mijn Duitse GmbH zou ik graag de kosten van de auto ook daar willen hebben, met Duits kenteken en zonder NL BPM. Dit vanwege zowel het financiële als de presentatie naar de Duitse klanten. De GmbH ligt op ca. 500 km afstand en ik ben daar regelmatig in combinatie met zakelijke afspraken. De auto wordt voor 100% zakelijk gebruikt. Mijn vaste werkplek is bij mijn NL bv. Woon-werk is naar mijn mening naar de bv, dienstreizen naar de Duitse vestiging en naar de Duitse relaties. Ik heb daar ook een 2e Wohnsitz en ben ingeschreven, heb een Duits paspoort etc. Maar mijn inkomen ontstaat vanuit de NL bv met verplichte minimum inkomen en in de GmbH “verzicht” ik tot op heden op een Gehalt. Hoe voorkom ik de auto-benadeling vanuit Nederland op mijn Duitse activiteit? Moet op korte termijn weer nieuwe auto aanschaffen maar dan wel graag op Duitsland.

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Guido,

      Voorzover ik nu kan beoordelen is een Duitse auto van de zaak waarschijnlijk mogelijk. Alleen de wat grote afstand naar de vestiging in Duitsland kan tot “problemen” leiden in verband met de BPM vergunning (indien je “slechts” in aanmerking komt voor een ondernemersvergunning) en de Duitse bijtelling van een auto van de zaak. Dit zullen we even moeten beoordelen.

      Verder denk ik dat we even naar de verdeling van jouw loon moeten kijken. Dit past waarschijnlijk niet meer in het kader van de werkverdeling, maar is wellicht fiscaal ook niet optimaal verdeeld.

      Bel me even bij gelegenheid zodat we bovenstaande kunnen bespreken (0544-39 33 33).

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,
    Ik heb per 1-4 een dienstverband in Duitsland met een auto v.d. zaak.. Aangezien ik niet op en neer kan rijden i.v.m. de afstand zal ik 3 tot 4 dagen in Duitsland verblijven (gehuurd wonen). Op het einde van de week rij ik naar NL en zal zondagavond of maandagmorgen naar Duitsland rijden. De auto gebruik ik ook prive. Hoe zit dit nu met de bijtelling van de auto in NL.

    Met vreindelijke groet

    Frans

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Frans,

      Ik ga er vanuit dat jij vanaf 1 april a.s. voor één werkgever in Duitsland gaat werken. Hierdoor wordt je in de regel in Duitsland belastingplichtig voor zover je in Duitsland werkt en belastingplichtig in Nederland voor zover je in andere landen dan Duitsland werkt. Werk je dus bijvoorbeeld 60% van de tijd in Duitsland en 40% van de tijd in Nederland, betaal je over 60% van je inkomen in Duitsland belasting en over 40% van je inkomen in Nederland. Hetzelfde geldt voor de belasting die je betaalt vanwege het privégebruik van de auto. Voor 60% val je dan onder de Duitse regels en voor 40% onder de Nederlandse.

      Aangezien je in Nederland woont moet je het Duitse deel van het salaris (de 60% in dit voorbeeld) ook in Nederland aangeven in de aangifte. Hierbij moet het voordeel vanwege het privégebruik van de auto naar Nederlandse maatstaven (ook voor het Duitse deel) worden aangeven. Dit heeft vaak tot gevolg dat je meer belasting gaat betalen over je Nederlandse inkomen.

      Een en ander is zoals je ziet erg complex. Daarnaast spelen er nog tal van andere zaken. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld waar je sociaal verzekerd bent (in Duitsland of in Nederland). Je kan me met alle plezier even bellen, zodat we de situatie kunnen doorspreken en tot een goed advies kunnen komen.

      Met vriendelijke groet,

      Ingmar

      Beantwoorden
  • In welke mate is een salary split voor een dga met een zaak zowel in Duitsland als in Nederland voor- of nadeliger. Lees veel over werknemers, maar vraag me af of de situatie voor dga,s verschilt?

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Geachte heer Schop,

      De situatie voor DGA’s is redelijk vergelijkbaar met die van werknemers. Ook voor DGA’s is een salary split vaak aantrekkelijk en zijn er mogelijkheden voor een Duitse auto van de zaak. Juist DGA’s adviseren wij in het bijzonder hierover en we realiseren mooie fiscale voordelen.

      Er zijn overigens wel wat verschillen. Zo moet er bij DGA’s wel extra worden gekeken naar het soort vrijstelling voor de BPM die aangevraagd kan worden en ook is de wetgeving voor de vaststelling van premieplicht wat anders. Maar dit is vaak oplosbaar.

      Neem gerust telefonisch contact met mij op (0544-39 33 33) als u hierover meer informatie wenst of voor een wat concreter advies.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Hallo,
    Ik ben als export manager via onze vestiging in Oss (NL) gedetacheerd naar onze Duitse groep. Heb een NL arbeidscontract. Woon in NL, en werk vanuit NL. Graag zou ik een auto op Duits kenteken rijden vanwege BPM en bijtelling. Wat zijn hier de mogelijkheden (leasetechnisch)?
    Dank vooraf voor uw reply.

    Grt.
    Marcel

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Marcel,

      Bel me bij gelegenheid vrijblijvend even op. Er zijn wel mogelijkheden, maar deze zijn afhankelijk van de feiten.

      Je kunt me bereiken onder 0544-39 33 33.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik hoop dat er nog gereageerd kan worden op reacties op deze Blog. Ik ben 100% in dienst van een Duitse Firma, werk ook voor 100% in Duitsland maar woon in Nederland en de Lease auto die ik rij heeft nog Nederlands Kenteken. Kan ik naast de 12% die ik in Duitsland aan bijtelling betaal, ook nog een heffing op de lease wagen in Nederland verwachten? Zou het in deze verschil maken als ik Duits kenteken zou gaan rijden. De werkgever is eventueel bereidt mij nu al een nieuwe lease wagen te geven met Duits kenteken als dit fiscaal aantrekkelijk is.

    Vriendelijke groet

    Robin

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Robin,

      Uiteraard reageren we nog op reacties van deze blog.

      Normaal gesproken zal er geen heffing over deze Duitse auto meer in Nederland plaatsvinden. Het maakt daarbij niet uit of je een Duits of een Nederlands kenteken hebt.

      Wel kan het zijn dat de auto en het inkomen uit Duitsland er voor zorgt dat je meer belasting betaalt over eventueel overig inkomen dat je in Nederland hebt (zoals inkomen uit een tweede baan, zelfstandige werkzaamheden of bij uitkeringen). Indien je “slechts” inkomen uit Duitsland hebt waarvoor je ook uitsluitend in Duitsland werkt, zal er geen probleem zijn en is er overigens geen reden om vanwege de inkomstenbelasting versneld een andere auto te gaan rijden.

      Zodra je wel in een Duitse auto gaat rijden, moet je wel een BPM-vrijstelling aanvragen. Indien je dit wenst kunnen we je hierbij uiteraard behulpzaam zijn.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
      • Beste Ingmar,

        Bedankt voor je bericht. Deze info is het tegenovergestelde van wat ik van de bealsingadviseur van mijn, voormalige, nederlandse werkgever heb gekregen. Ik kom graag bij je terug op het moment dat ik Duits kenteken moet gaan rijden.

        Met vriendelijke groet,

        Robin

        Beantwoorden
  • Hallo Ingmar,

    Kan ik je per mail of telefonisch eens benaderen om over dit vraagstuk te discussieren?
    Overweeg ook op Duits kenteken te gaan rijden maar wetgeving is me nog niet geheel duidelijk.

    Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Ik verhuur mijzelf nu als handelsagent (zelfstandige)aan een Duitse firma. Ik behartig namens deze firma de zaken in Nederland. Hiervoor werk ik 4 dagen per week in Nederland en 1 dag per week in Duitsland. Ik kan nu de beschikking krijgen over een Duitse auto twv zo’n 45.000. Ik zou gedeeltelijk in loondienst kunnen gaan ivm de Duitse verklaring waarmee BPM betalen voorkomen kan worden. Maar wat zijn nu de mogelijkheden met de bijtelling? ik woon in Nederland.

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Edgar,

      Ik ga ervan uit dat jouw werkzaamheden in principe kwalificeren als winst uit onderneming en dat je geen vestiging (aanmelding van je onderneming) in Duitsland hebt. Dan vallen al jouw inkomsten onder de Nederlandse belastingheffing, wat ook betekent dat de bijtelling volledig in Nederland aangegeven moet worden. Dat is dus de normale bijtelling over de Nederlandse cataloguswaarde (en niet de Duitse).

      Gezien de verdeling van jouw werkzaamheden, ga ik ervan uit dat het daadwerkelijke gebruik van de auto (bijvoorbeeld in kilometers) niet meer dan 50% buiten Nederland plaatsvindt. Dan kom je, zoals je zelf ook al aangeeft, in principe niet in aanmerking voor een reguliere BPM-vrijstelling. Je kunt er dan voor kiezen tijdsevenredig de BPM af te dragen voor de periode dat je de auto ter beschikking krijgt.

      Het gedeeltelijk in dienst treden bij de Duitse firma zou ik niet aanbevelen. Indien je voor een onderneming werkt, ben je of in loondienst of werk je als zelfstandige. Deels in loondienst (bijvoorbeeld voor het werk in Duitsland) en deels als zelfstandige zou ik niet doen. Dit roept allerlei vragen op en je loopt het risico in Duitsland sociaal verzekerd/premieplichtig te zijn (en niet meer in Nederland), wat allerlei gedoe met zich meebrengt.

      Indien je volledig in loondienst bij de Duitse firma treedt, kun je volgens de regels nog geen BPM-vrijstelling aanvragen. Jouw werkgever kan waarschijnlijk niet met droge ogen verklaren dat de auto er voor bestemd is, voor meer dan 50% buiten Nederland gebruikt te worden. Voordeel is overigens dan wel dat je belastingplichtig bent in Duitsland, voorzover je in Duitsland werkt. Dit is meestal positief voor de belastingdruk (zie mijn blog over salary split). Werken in dienstverband heeft echter wel weer andere gevolgen, waaronder het verlies van ondernemersfaciliteiten.

      Al met al wel een complex vraagstuk en wellicht kom je met bovenstaande informatie verder. Indien je nog eens wilt discussiëren, bel me dan gerust een keer (0544-39 33 33). Dan kunnen we er wat dieper op in gaan en kan ik je een advies op maat geven.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Ingmar Pondes

    Beste Siem,
    Indien je in Duitsland woont, heb je inderdaad geen vrijstelling nodig. Je moet dan wel echt emigreren. De auto moet dan overigens wel in Duitsland geregistreerd worden. Je hebt dus wel een Duits adres nodig (leasemaatschappij, privéadres, etc).

    De (inkomstenbelasting)bijtelling is een lastig vraagstuk. Indien je de auto voor je Nederlandse bedrijf gebruikt en in Nederland werkt, heb je de Nederlandse bijstellingsregels en belastingheffing. Indien je in Duitsland werkt, zijn het de Duitse regels.

    Een Duits Fahrtenbuch (kilometerregistratie) is vaak niet aan te raden. Ten eerste zijn er erg strenge regels, waar je vaak niet aan kunt voldoen. Verder is de Duitse bijtelling relatief laag, waardoor privé gebruik voordelig is.

    Indien je de auto zowel in Nederland als Duitsland gebruikt, wordt e.e.a. lastig. Indien dit speelt, bel me dan even om dat door te spreken.

    Vriendelijke groet,
    Ingmar

    Beantwoorden
  • Ingmar Pondes

    Beste Siem,
    Indien je in Duitsland woont, heb je inderdaad geen vrijstelling nodig. Je moet dan wel echt emigreren. De auto moet dan overigens wel in Duitsland geregistreerd worden. Je hebt dus wel een Duits adres nodig (leasemaatschappij, privéadres, etc).

    De (inkomstenbelasting)bijtelling is een lastig vraagstuk. Indien je de auto voor je Nederlandse bedrijf gebruikt en in Nederland werkt, heb je de Nederlandse bijstellingsregels en belastingheffing. Indien je in Duitsland werkt, zijn het de Duitse regels.

    Een Duits Fahrtenbuch (kilometerregistratie) is vaak niet aan te raden. Ten eerste zijn er erg strenge regels, waar je vaak niet aan kunt voldoen. Verder is de Duitse bijtelling relatief laag, waardoor privé gebruik voordelig is.

    Indien je de auto zowel in Nederland als Duitsland gebruikt, wordt e.e.a. lastig. Indien dit speelt, bel me dan even om dat door te spreken.

    Vriendelijke groet,
    Ingmar

    Beantwoorden
  • Duidelijk stuk, daar kan ik wat mee.
    Volgens mij is het hele probleem opgelost met een Duitse Wohnsitz. Dan heb je natuurlijk wel weer te maken met de Duitse bijtelling maar die kan met een km boekhouding ook omzeild worden.
    Klopt mijn aanname?

    Beantwoorden
  • Duidelijk stuk, daar kan ik wat mee.
    Volgens mij is het hele probleem opgelost met een Duitse Wohnsitz. Dan heb je natuurlijk wel weer te maken met de Duitse bijtelling maar die kan met een km boekhouding ook omzeild worden.
    Klopt mijn aanname?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *