‘Behandel je onderneming als een belegging’

‘Behandel je onderneming als een belegging’

Financieel succes heeft alles te maken met je persoonlijke blauwdruk. Die blauwdruk is tot stand gekomen door je opvoeding, ervaringen en ontstane overtuigingen. Deze programmering voedt je gedachten en die bepalen vervolgens je acties. Het goede nieuws is dat je die financiële blauwdruk kunt veranderen en dat begint met bewustwording. 

Stel je als ondernemer eens de volgende vraag: zie je de onderneming als een belegging of gewoon als een baan of een manier om je levensstijl mee te financieren?

Ik pleit voor het eerste. Uiteraard kun je ook diversifiëren en een deel van je geld beleggen in aandelen, maar het voordeel van je eigen bedrijf is dat je deze zelf kunt beïnvloeden en de cijfers van je eigen onderneming zijn in ieder geval wel doorzichtig! Daar komt bij dat de meeste beleggingsadviseurs niet veel beter zijn dan de gemiddelde beurskoers.

In tegenstelling tot een beursgenoteerd bedrijf kun je als familiebedrijf een echte strategie voor de lange termijn ontwikkelen en hoef je niet in kwartaalcijfers te denken. Ook dat kan een belangrijk voordeel opleveren.

Waardecreatie

Waarderen van je eigen onderneming is feitelijk niets anders dan een voorstelling maken van de toekomst met de informatie die je hebt op het waarderingsmoment. Het waarderingsproces wordt vaak onnodig ingewikkeld voorgesteld, maar het is ook meer dan een factor of multiplier erop loslaten.

Het is heel belangrijk dat je bij de waardering van een bedrijf de business kent en goed kijkt naar de toekomstige ontwikkelingen. De waarde van een bedrijf wordt namelijk bepaald door slechts twee factoren: zekerheid krijgen over een blijvend goede cash flow (vrije kasstromen) en het risicoprofiel van de onderneming.

Besef ook dat waarderen uiteindelijk een subjectieve aangelegenheid is. Immers, je hoeft maar iets aan de knoppen te draaien en de einduitkomst wordt significant anders.

Waarom dan toch die cijfermatige analyse?

Door de berekening realistisch uit te voeren, creëer je geen schijnwerkelijkheid. Verstandige ondernemers weten wat hun onderneming binnen een bepaalde bandbreedte waard is, ook al zijn ze nog lang niet van plan hun bedrijf te verkopen. Vervolgens gaan ze vanuit dit vertrekpunt concrete plannen maken om de waarde van hun onderneming te vergroten en nemen daarnaast maatregelen om deze waarde te beschermen.

Ondernemers die uitgeschreven doelen hebben -of in ieder geval deze zeer helder hebben- zijn vaak veel succesvoller om de waarde van de onderneming te vergroten in vergelijking met ondernemers die simpelweg hopen dat de waarde wel zal toenemen. De ondernemers die continue bezig zijn met ‘het verkoopklaar maken van een onderneming’ creëren daarmee automatisch een waardevol bedrijf en dat hoeft overigens niet per definitie een groot bedrijf te zijn.

Doe het samen

Veel ondernemers denken vervolgens dat ze die kar alleen moeten trekken, maar de vraag die iedere ondernemer moet zien te beantwoorden, is dan ook: hoe kan ik iets voor elkaar krijgen via andere mensen?

Betrek daarom de medewerkers bij het opstellen van je plannen, des te beter zullen ze gemotiveerd zijn. Het gaat niet alleen om de strategie, maar om de inspanningen die we dag na dag bereid zijn te leveren om de ‘levensstijl’ van het bedrijf echt te veranderen.

Vergelijking met werknemer

Helaas zie je in de praktijk regelmatig dat een ondernemer net zo met de waarde van zijn onderneming omgaat als een werknemer met zijn pensioen. Beiden komen er vaak te laat achter dat alle jaren van bloed, zweet en tranen weinig heeft opgeleverd.

Machiavelli schreef rond het jaar 1500 al in ‘De heerser’ dat mannen zelden aan een storm denken als de zon schijnt. Dus kom in actie. Wie hard aan iets werkt, ontdekt vaak dat het geluk meewerkt.

Ben jij ook anders gaan denken na het lezen van de stelling ‘Behandel je onderneming als een belegging’ en wil je hier meer over weten? Neem dan eens contact op: bel naar 0544-39 33 33 of stuur een e-mail naar e.jansen@bonsenreuling.nl.

Auteur

Eric Jansen

Senior manager BonsenReuling
Ik ben verbonden aan BonsenReuling sinds 1993. Ik houd me, behalve met de basis-assurance, ook bezig met de meer dynamische kant van de accountancy.

Dit zijn werkzaamheden gericht op prestatieverbetering, informatievoorziening, alsmede reorganiseren van bedrijven. ‘In control zijn’ en ‘corporate recovery’ zijn de moderne termen die hiervoor worden gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *