Werkkostenregeling: parkeren bij of op de werkplek, het lijkt dicht bij elkaar

Werkkostenregeling: parkeren bij of op de werkplek, het lijkt dicht bij elkaar

De laatste tijd lees ik regelmatig artikelen met als kop ‘parkeren wordt binnen de werkkostenregeling duurder’, maar is dat wel zo? Veranderen deze regels binnen de werkkostenregeling? Het ligt aan de situatie, het kan duurder worden, het kan ook goedkoper zijn!

Door de invoering van de werkkostenregeling gaan veel ondernemingen de kosten rubriceren en wordt men gedwongen na te denken over de indeling van de kosten, wel of geen werkkosten. Hierdoor komen ook de kosten van parkeren aan het licht en dit kan wel eens voor verwarring zorgen.

Parkeren met een eigen vervoermiddel

Eigenlijk is het vrij eenvoudig, het vergoeden/verstrekken van de kosten van parkeren bij de woning is belast. Voor woon-werkverkeer mag als je werkgever maximaal € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden/verstrekken aan de werknemer. Het is niet van belang met welk privévervoermiddel de werknemer reist. Dit mag dus ook met de fiets zijn. De maximale onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer is inclusief alles. Je mag dus niets extra’s vergoeden. Dus geen parkeerkosten, veergelden, brandstof, onderhoud e.d., € 0,19 per kilometer is het maximum. Dan is er nog verschil tussen parkeren op de werkplek en bij de werkplek. Hemelsbreed misschien nog geen 2 meter verschil, maar fiscaal mijlen ver uit elkaar. Parkeren op de werkplek wordt op nihil gewaardeerd, omdat de werkgever daar arboverantwoordelijkheid heeft. Voor parkeren bij de werkplek (parkeergarage, gemeentelijke parkeerplaats e.d.) heeft de werkgever meestal geen arboverantwoordelijkheid en is daarmee loon voor zover er meer dan € 0,19 per kilometer wordt vergoed. Uiteraard mag het meerdere ook in de vrije ruimte.

Voorbeeld: Je hebt een winkel in het centrum van de stad. Er is geen parkeerplek op de werkplek en daarom heb je als werkgever een parkeervergunning voor de werknemer aangeschaft, zodat de werknemer in de buurt op een gemeentelijke parkeerplek kan parkeren.

Situatie 1: Stel de werknemer werkt 5 dagen per week en woont 5 kilometer van het werk. Je geeft geen reiskostenvergoeding en de parkeervergunning kost € 250 per jaar. Je mag maximaal (vaste vergoeding) 5 km x € 0,19 x 2 (werk/huis) * 214 dagen (fiscaal maximum) = € 406,60 onbelast vergoeden. In deze situatie kun je de parkeervergunning als gerichte vrijstelling rubriceren.

Situatie 2: Stel je vergoedt de werknemer € 20 per maand voor reiskosten woonwerk en je betaald de parkeervergunning van € 250. In totaal vergoed/verstrek je dan € 490. Je kunt dan € 406,60 rubriceren als gerichte vrijstelling en € 83,40 (€490 -/- € 406,60) belasten als loon of onderbrengen in de vrije ruimte.

In de oude regels van vergoeden en verstrekken is de overschrijding van € 83,40 loon met bestemmingskarakter en dan betaal je, afhankelijk van het jaarloon van de werknemer, in de meeste gevallen 72,4% eindheffing, € 60. Als je binnen de werkkostenregeling eindheffing moet betalen, ben je 80% eindheffing verschuldigd, € 66. Dan ben je dus € 6 duurder uit. Maar als je binnen de vrije ruimte blijft zijn de kosten € 0 en dus een besparing van € 60!

Parkeren met een auto van de zaak

Parkeren bij de woning is onbelast als de stalling of parkeervergunning alleen bestemd is voor de auto van de zaak, dus op kenteken of als de werknemer kan aantonen dat de kosten van parkeren van de auto van de zaak uitsluitend voor de auto van de zaak zijn. In de andere gevallen is parkeren bij de woning belast.

De kosten voor het parkeren bij het werk mag je wel onbelast vergoeden. Deze kosten worden namelijk gezien als intermediaire kosten oftewel voorgeschoten kosten die tot het vermogen van de werkgever behoren. De auto is immers van de werkgever. De loonheffing element is de bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak. In de situatie met een auto van de zaak is parkeren op of bij de werkplek van minder belang.

Kortom het is dus niet zo dat binnen de werkkostenregeling de regels enorm wijzigen, maar het blijft belangrijk waar je parkeert met welk vervoermiddel. Zoek dus niet alleen naar een vrije parkeerplek, maar naar een fiscaalvriendelijke parkeerplek.

Auteur

Frank Harbers

Sinds 2002 ben ik werkzaam op het gebied van personeels- en salarisadministratie.

In de jaren ben ik gegroeid van salarisadministrateur naar een adviseur en procesbegeleider die de kansen en bedreigingen voor de klanten aangrijpt om ze te voorzien van een juist advies.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *