Schoenmaker blijf bij je leest 3.0

Schoenmaker blijf bij je leest 3.0

Het spreekwoord heeft een duidelijke betekenis maar hoe blijf je in tijden van crisis en constante verandering van de wereld om ons heen bij je leest of moet je soms juist een aantal stappen nemen om een nieuwe leest te creëren? Wat is wijsheid?

Trendwatchers geven aan dat een verdere verschuiving plaats gaat vinden in de businessmodellen van een groot aantal ondernemingen. De toekomst ligt in een duidelijke keuze voor een erg hoge mate van service tegenover het prijsvechtersmodel. Daarnaast worden samenwerkingen tussen, op voorhand, niet verbonden partijen steeds belangijker.

Trendwatchers geven vaak hun mening over de toekomst maar pas op deze toekomst is al heel dichtbij. Nu weten jouw klanten door o.a. Google vaak al vooraf wat een product kost en wat de voorwaarden bij de buurman zijn. De informatieachterstand van de klant is al verleden tijd! Bedrijven worden al afgerekend op sociale media en dat gaat alleen maar meer worden…

Wat te doen? Naar mijn mening is het struisvogelpolitiek als je ontkent dat de wereld veranderd is. Dus actie is noodzakelijk en dat betekent keuzes maken voor de toekomst. Om ons heen ontstaan al steeds vaker samenwerkingsverbanden om samen een gezamenlijke businesscase te bouwen. Hiervoor zijn ook aanzienlijke subsidiepotten beschikbaar.

Veel moeilijker is het inspelen op alle andere veranderingen. Het hebben van een website is niet meer voldoende. Een actief beleid op de nieuwe media is nu, maar zeker in de toekomst voor de meeste bedrijfstakken van levensbelang. De grootse verandering zal naar mijn mening voor een groot aantal bedrijven liggen in de uitdaging van het bieden van voldoende toegevoegde waarde aan de klanten, zodat deze de producten (of diensten) niet via internet gaan kopen….

De schoenmaker zal zeker bij zijn leest blijven alleen de leest is in de afgelopen jaren zeker gedigitaliseerd!

Auteur

Stefan Klijn

Directeur | Accountant BonsenReuling
Mijn werkzaamheden bestaan als accountant vooral uit bedrijfseconomische en fiscale advisering. Denk daarbij aan bedrijfsopvolging, -waardering en -overdracht/verkoop.

Het is mijn ambitie om inzicht te verschaffen in vaak complexe vraagstukken waarbij zeker niet alleen de financiële of fiscale kant van een vraagstuk aan de orde komt. De menselijke factor is heel vaak een zeer belangrijk onderdeel van de verschillende trajecten.

   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *