Meten is weten, gissen is missen

Meten is weten, gissen is missen

Om als ondernemer succesvol te zijn moet je weten waar je geld mee verdient. Welke activiteiten zijn succesvol en welke activiteiten zijn niet succesvol? Dit is een vraag die sommige ondernemers goed kunnen beantwoorden, anderen moeten gissen.

Het antwoord op deze vraag kan uiteraard in de financiële administratie worden gevonden. Deze bron van informatie moet dan echter wel goed worden gevuld. Wanneer je als ondernemer goede managementinformatie wilt hebben is het verstandig om bij de inrichting van de administratie hier al rekening mee te houden. Enkele (praktijk)voorbeelden:

De marge van een handelsbedrijf

Binnen een handelsonderneming is het belangrijk om inzicht te hebben in gerealiseerde marges. Dit kan echter op verschillende manieren. Is het voldoende om het totaal van alle marges inzichtelijk te hebben? Of wil je inzicht in de marges op het niveau van artikelgroepen? Wellicht is het ook interessant om te weten hoeveel marge elke verkoper behaalt zodat je dit kunt gebruiken bij het beoordelen van jouw medewerkers.

De marge kan vanuit verschillende perspectieven worden bekeken, het is dan echter wel belangrijk om de primaire registratie goed uit te voeren.

Projectresultaten bij een productieonderneming

De kern van productieondernemingen vormen de projecten. Zeker bij stukproductie is het belangrijk om een voorcalculatie te vergelijken met een nacalculatie. In de praktijk zie ik nog veel dat nacalculaties niet kloppen of niet volledig zijn omdat de administratie niet juist is ingericht. Enkele kleine voorbeelden:

  • Materialen die ingekocht worden voor het project worden wel op het project geboekt als kosten, onderdelen die uit de (grijp)voorraad worden gepakt niet.
  • Gebruikte onderdelen uit de voorraad worden wel bijgehouden maar pas bij het gereed komen van een project als kosten geboekt (vrij laat). Bij langdurige projecten verstoort dit het inzicht in de projectkosten.
  • Uren van medewerkers worden niet op de projecten geboekt maar separaat bijgehouden, het projectoverzicht is daarmee niet volledig.

De kern van mijn boodschap is dat je als ondernemer goed moet nadenken welke informatie voor jou belangrijk is om de koers van de onderneming te bepalen. Als je weet wat je belangrijk vindt, kun je bepalen wat je moet meten en hoe dit verwerkt moet worden in de administratie en de bedrijfsprocessen. Want meten is weten, gissen is missen…

Auteur

Rob Droppers

Senior teamleider | Accountant BonsenReuling
Ik ben als accountant betrokken bij zeer diverse cliënten binnen het MKB. Naast mijn werkzaamheden als accountant ben ik ook nauw betrokken bij automatisering en automatiseringsoplossingen, ook bij onze cliënten. Op allerlei gebieden vind ik het leuk mee te denken met onze cliënten: procesoptimalisatie, belastingbesparingen maar ook (actuele) informatievoorziening.

 

Een reactie

  • Eens. Vaak weten ondernemers niet waar er geld word verdiend, maar verdiepen zich ook niet in of er afspraken kunnen worden gemaakt waardoor de marge kan worden vergroot. Of focussen teveel op nieuwe klanten, terwijl het misschien wel makkelijker is om meer geld te verdienen aan bestaande klanten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *