Wie wil er nu een zuinige auto?

Wie wil er nu een zuinige auto?

De werknemer wil zakelijk een hybride auto. Een aantal autofabrikanten moeten al ‘nee’ verkopen. Waarom nu? Als de hybride auto voor 1 januari 2014 wordt aangeschaft heeft dit fiscale voordelen voor de werknemer, maar ook voor de werkgever!

De regelgeving

Staat de auto met een CO2-uitstoot tot maximaal 51 gram per kilometer voor 1 januari 2014 op kenteken, dan kan de werknemer 5 jaar zonder bijtelling rijden. Staat de auto later op kenteken dan geldt een bijtelling van 7%. Voor een auto van € 40.000 is dit een netto voordeel voor de werknemer van ongeveer € 1.200 (bij een belastingtarief van 42%) op jaarbasis. 

En voor de werkgever?

Door de invoering van het uniformering van het loonbegrip (ULB) betaald de werkgever ook premies werknemersverzekeringen over de bijtelling auto van de zaak. Voor 2013 was dit niet het geval. Doordat in bovenstaande voorbeeld de bijtelling auto van de zaak nihil is, heeft dit geen invloed op de premies werknemersverzekeringen. Stel dat voor deze auto het reguliere percentage van 25% bijtelling geldt, dan betekent dit een extra last die kan oplopen tot ongeveer € 1.800 aan premies werknemersverzekeringen per jaar die de werkgever dient te betalen.

Het is voor zowel de werknemer als de werkgever voordeliger om een auto aan te schaffen waarvoor een bijtelling van 0% geldt. Je dient echter wel snel te zijn want de ‘0%-auto’s’ zijn bijna uitverkocht voor 2014!

Auteur

Frank Harbers

Sinds 2002 ben ik werkzaam op het gebied van personeels- en salarisadministratie.

In de jaren ben ik gegroeid van salarisadministrateur naar een adviseur en procesbegeleider die de kansen en bedreigingen voor de klanten aangrijpt om ze te voorzien van een juist advies.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *