Elektrische auto kopen of toch maar niet?

Elektrische auto kopen of toch maar niet?

De overheid stimuleert nog steeds de aanschaf van een elektrische auto. Er zit geen BPM in de aanschafprijs, je betaalt geen houderschapsbelasting en er gelden een aantal fiscale aftrekposten.

Financieel voordeel elektrische auto?

Levert dat nou echt financieel voordeel op? Ik maakte een vergelijk: één van de betere rijdende elektrische auto’s vind ik de Renault Zoe. Die kost circa € 23.000 all-in (exclusief accuhuur). Voordeel voor mij privé is geen bijtelling. Zakelijk geniet ik de hiervoor genoemde voordelen. Fiscaal lijkt het leuk. Maar er komt meer bij kijken.

Qua ruimte lijkt de Renault Zoe op een Renault Clio. Een Clio met 14% bijtelling, vergelijkbare uitrusting en evenveel vermogen kost maar € 19.000 all-in. Ook de Clio is een “fiscaal vriendelijke” auto. Fiscaal mis je een aantal aftrekposten, maar je hebt wel de vrijstelling voor BPM en de houderschapsbelasting en privé een lage bijtelling. Voordeel van de Clio is de langere acceleradius. Met de Zoe kan ik (behalve bij vorst) zo’n 140 kilometer halen op één acculading. Prima voor woon-werk en korte ritjes, maar ik kom er niet mee in Rotterdam. Ik zal u de details van de rekensom besparen, maar het voordeel van de Zoe versus de Clio beliep voor mij privé en zakelijk samen maar € 1.400 per jaar bij gebruik gedurende 3 jaar en een kilometrage van 12.500 per jaar. Dat valt dus tegen. Tel daarbij op de onzekerheid over de restwaarde van de Zoe en rationeel is de “gewone” Clio een betere keuze.

Een ding zag ik over het hoofd. De Zoe heeft een automaat en vele luxe opties. De Clio is in een vergelijkbare uitvoering dan alleen maar leverbaar in een fors duurdere versie (circa € 23.000) met 25% bijtelling. In dat geval levert de Zoe maar liefst een financieel voordeel op van € 3.000 per jaar. Automaatrijders of milieubewuste automobilisten zullen dan kiezen voor de Zoe.

Laadpunt elektrische auto

Daar komt wel bij dat er voor de Zoe een laadpunt moet worden aangelegd. Wil je een beetje snelle laadtijd hebben (2 tot 2,5 uur) dan heb je krachtstroom nodig. Minimaal 3-fasen 16 ampère. Heb je een sauna of terrasheater en kook je elektrisch dan kan het zijn dat je maar liefst 40 ampère nodig hebt, anders vliegen de stoppen er uit bij het laden. In mijn geval zou het vastrecht met € 60 per maand omhoog gaan. Dag besparing houderschapsbelasting! In mijn geval kook ik alleen elektrisch dus laden kan met 3x 16 ampère (mits de wasdroger niet aanstaat als ik kook).

Overigens is het zoeken naar een geschikte laadpaal en advies over de aanpassingen in de meterkast ook nog een hele kunst. Veel aanbieders op internet, veel technische voorbehouden in de offerte en niemand die komt kijken. Gelukkig wilde een regionale dealer (Reith uit Neede) wel komen kijken. Zonder al te veel aanpassingen in de meterkast kost een laadpaal dan circa € 1.800 all-in. Vervolgens goed de stroom bijhouden die wordt verbruikt door het laden van de auto. Die is weer fiscaal aftrekbaar!

Conclusie

Al met al komt er nogal wat kijken bij de aanschaf van een elektrische auto en zijn de rekensommen die in de media genoemd worden erg vertekend (maximaal belastingtarief, maximale aftrek). Er is wel financieel voordeel, maar dat valt mee. Elektrisch rijden is anderzijds wel leuk, comfortabel en milieuvriendelijk.

PS  Ik heb geen aandelen Renault

 

Auteur

Frank Maarsingh

Directeur | Registeraccountant BonsenReuling
Begonnen als assistent-accountant bij een Big4-kantoor om een goede basis te krijgen. Daarna een uitstapje naar een controllersfunctie gemaakt om de “andere kant van de cijfers” eens mee te maken. Al snel miste ik de uitdaging en afwisseling en ben snel weer teruggekeerd in de accountancy. Nu wel bij een middelgroot kantoor in verband met de breedte van de dienstverlening en het meer diepgaande clientcontact. Eerst in Arnhem en Nijmegen, maar later weer teruggekeerd naar mijn “roots” in de Achterhoek.

Sinds 2005 als partner/aandeelhouder aan het mede-ondernemen bij BonsenReuling. Inmiddels al 25 jaar ervaring.

Naast werkzaamheden als registeraccountant, vooral bedrijfseconomisch en fiscaal adviseur. Denk daarbij aan bedrijfsopvolging, -waardering en -overdracht/verkoop, maar ook bij veel clienten “praatpaal” voor de ondernemer. Out-of-the-box denken is een van mijn kwaliteiten. Het oplossen van bedrijfseconomische uitdagingen is een andere passie. Denk daarbij aan het herstructureren van een onderneming, het “weer op de rails zetten” van een onderneming en het uitwerken van investeringsplannen tot het begeleiden van de financiering daarvan.

Ik streef bij al mijn werkzaamheden naar een open en directe communcatie. Duidelijkheid met begrip voor elkaars belangen staat voorop. Winnen is mooi maar win/win is beter. Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen!!!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *