De grote ondernemingsparadox

De grote ondernemingsparadox

Wist je dat een mens altijd een deel van zijn tijd besteedt aan verbetering, in welke zin dan ook? Hetzelfde geldt voor dieren. Dieren schijnen 5% van de tijd met verbetering bezig te zijn. Misschien is het ook geen toeval dat succesvolle bedrijven vaak 5% van hun omzet besteden aan onderzoek en ontwikkeling.

Een kat in het nauw

Net zoals dieren zijn geprogrammeerd om een bepaald deel van hun tijd te besteden aan uitproberen, zijn ook mensen geprogrammeerd om bepaalde risico’s te nemen. Gaan de zaken voor de wind, dan kan het moeilijk zijn om tot verandering over te gaan. Maar voel je je als ondernemer bedreigd, dan ben je sneller bereid een risico te nemen dat anders te groot was geweest. Bij dieren is dat niet anders: een rat zal een mens alleen aanvallen wanneer hij zich bedreigd voelt.

Zolang alles nog goed gaat, is het ongelooflijk moeilijk tot fundamentele vernieuwing over te gaan. En waarom zou je ook het risico nemen de ogenschijnlijk mooie positie op het spel te zetten? Dat verklaart waarom echt grote innovaties en veranderingen eigenlijk alleen plaatsvinden bij bedrijven die zich bedreigd voelen, of angst hebben door hun concurrenten te worden ingehaald. Succesvolle, gemoedelijke bedrijven hebben daarentegen de neiging nieuwe avonturen te vermijden. Ook al betekent dat, dat ze daar uiteindelijk aan ten onder gaan.

Crisis of nieuwe kans?

Het woordje crisis heeft een angstaanjagende uitwerking op ondernemers, maar vergeet niet dat crisissen nu eenmaal bij het leven horen. Bovendien biedt een crisis je als ondernemer ook kansen. Immers, zonder crisis komt er geen vernieuwing.

Toegegeven, wie failliet gaat of wordt ontslagen komt in een flinke crisis terecht. Maar vaak is het ook dé kans om eens verder te kijken. Hét moment om eindelijk eens oog te hebben voor de mogelijkheden die vaak eindeloos zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die juist na een financiële zeperd of ontslag ontzettend succesvol zijn geworden.

Om het ondernemersspel werkelijk mee te kunnen spelen moet je de grote ondernemingsparadox begrijpen: hoe gemoedelijker jij je voelt, des te meer reden je hebt om je zorgen te maken.

Je moet als ondernemer altijd vooruit denken. Hoe je dat doet? Probeer je eens voor te stellen dat je in een situatie zit, waarin je van alle kanten vreselijk hard wordt aangevallen door een denkbeeldige concurrent.

Ik durf te voorspellen dat er opeens energie, creativiteit en lef vrijkomt waarvan je niet wist dat je het in je had! Meer weten over ‘de grote ondernemingsparadox’? Neem gerust eens contact op (0544-39 33 33) of mail naar: e.jansen@bonsenreuling.nl.

Auteur

Eric Jansen

Senior manager BonsenReuling
Ik ben verbonden aan BonsenReuling sinds 1993. Ik houd me, behalve met de basis-assurance, ook bezig met de meer dynamische kant van de accountancy.

Dit zijn werkzaamheden gericht op prestatieverbetering, informatievoorziening, alsmede reorganiseren van bedrijven. ‘In control zijn’ en ‘corporate recovery’ zijn de moderne termen die hiervoor worden gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *