Goedkoper rijden met de auto van de zaak?

Goedkoper rijden met de auto van de zaak?

Wanneer iemand via zijn eigen B.V. een auto van de zaak ter beschikking krijgt waarmee ook privé wordt gereden en derhalve bijtelling wegens privégebruik verschuldigd is, dan kan deze persoon geld besparen door het betalen van een zogenoemde ‘eigen bijdrage auto van de zaak’. Dat is dus mooi meegenomen!

Hoe werkt het?
Stel, je betaalt 52% loonbelasting over de maandelijkse bijtelling wegens privé-gebruik van de auto van de zaak via de loonstrook. Als je in privé een eigen bijdrage aan de B.V. betaalt terzake deze auto, dan betaal je per saldo geen loonbelasting meer over de bijtelling omdat de eigen bijdrage van de bijtelling mag worden afgetrokken.

Gevolg is dan wel dat er door deze bijdrage per maand minder onderaan de streep qua nettoloon overblijft (het betreft namelijk een netto inhouding). Om ervoor te zorgen dat je privé dan nog wel kunt rondkomen, boek je elke maand het bedrag dat je feitelijk nodig hebt voor je living over naar privé. Dat resulteert dan aan het eind van het jaar in een rekening courant schuld van de B.V. omdat je feitelijk meer opneemt dan het nieuwe lagere nettoloon (namelijk het oude nettoloon). Deze rekening courant schuld kan aan het eind van het jaar weer ‘weggepoetst worden’ tegen een dividenduitkering op papier.

Voordeel
Over dividend ben je per saldo maar 40% belasting verschuldigd (eerst 20% vennootschapsbelasting en dan 25% aanmerkelijk belangheffing). Dat betekent dus een besparing over de bijtelling van 12% (52% minus 40%).

Er is wel vaak een BTW-nadeel in geval van een eigen bijdrage. Dit maakt het voordeel minder groot, echter alsnog de moeite waard.

Tot slot
Overleg met een adviseur over deze mogelijkheid en laat het voordeel eens berekenen. Want ‘goedkoper’ rijden in dezelfde auto van de zaak behoort wellicht ook voor jou tot de mogelijkheden.

Vragen over dit onderwerp? Reageer of neem contact op met de Salaris-desk via telefoonnummer 0545-46 36 26.

Auteur

Frank Harbers

Sinds 2002 ben ik werkzaam op het gebied van personeels- en salarisadministratie.

In de jaren ben ik gegroeid van salarisadministrateur naar een adviseur en procesbegeleider die de kansen en bedreigingen voor de klanten aangrijpt om ze te voorzien van een juist advies.

 

2 reacties

    • Frank

      Beste Remco,

      Voor een motor van de zaak geldt inderdaad niet de standaard bijtelling zoals bij een auto van de zaak. Indien de motor alleen zakelijk wordt gebruikt, is sprake van een onbelaste verstrekking. Als de werknemer de motor ook voor privéritten mag gebruiken, dan is voor die ritten sprake van zogenoemd loon in natura. De waarde in het economisch verkeer van dit zogeheten ‘voordeel voor het privégebruik’ is belast met loonheffing. Dit kan worden vastgesteld op basis van het verdelen van de totale kosten in dezelfde verhouding als de privékilometers ten opzichte van de totale kilometers. Oftewel: het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs en verminderd met een eventuele eigen bijdrage voor het privégebruik (waarde in het economische verkeer van de privékilometers).

      Met vriendelijke groet,
      Frank Harbers

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *