Een vrijstelling voor de BPM. Hoe zit dat precies? (2)

Een vrijstelling voor de BPM. Hoe zit dat precies? (2)

In deel 1 van mijn blog over de BPM-vrijstelling, ben ik met name ingegaan op de werknemersvergunning. Dit is ook de meest aantrekkelijke vergunning aangezien met name de administratieve lasten hiervan aanmerkelijk minder zijn dan bij een werkgeversvereniging. Het is echter helaas niet mogelijk altijd zo’n werknemersvergunning aan te vragen. Vandaar dit blog over de werkgeversvergunning.

Wanneer een werkgeversvergunning

Een werkgevers vergunning kun je aanvragen indien je ondernemer of dga bent. In dit laatste geval staat de werkgeversvergunning voor je open indien je zelf kunt beslissen of c.q. waar je een auto koopt. Zie voor meer informatie deel 1 van het BPM-blog.

Niet dga’s soms ook een werkgeversvergunning

Bestuurders van buitenlandse rechtspersonen die volledig zelfstandig bevoegd zijn, komen onder omstandigheden ook slechts in aanmerking voor een werkgeversvergunning. Indien zij namelijk zelfstandig bevoegd zijn en overige investeringsverplichtingen, zoals de aankoop van een auto, niet hoeven te onderwerpen aan de goedkeuring van een ander (zoals de aandeelhouder of Raad van Commissarissen), dan geldt in beginsel dat hij ook slechts in aanmerking komt voor een werkgeversvergunning.

Het voeren van een kilometeradministratie

Het meest vervelende van een werkgeversvergunning is dat je een kilometerregistratie moet voeren, waaruit het gebruik van de auto blijkt. De voorwaarden waaraan deze administratie exact moet voldoen is niet bepaald. Ik adviseer altijd om de voorwaarden voor een kilometerregistratie voor geen privégebruik in de inkomstenbelasting te volgen. Aan deze registratie moet nog wel worden toegevoegd welke kilometers in Nederland en welke in het buitenland worden gereden. Bij iedere grensovergang moet dus even de kilometerstand worden geregistreerd of worden achterhaald.

Meer dan 50% gebruik buiten Nederland

Je komt alleen in aanmerking voor een vrijstelling indien het gebruik van de auto voor meer dan 50% buiten Nederland plaatsvindt. In de wet is helaas niet terug te vinden op welke wijze dit moet worden bepaald. Gaat het om alle kilometers of gaat het bijvoorbeeld om 50% van de zakelijke kilometers. Veiligheidshalve is het aan te bevelen om beide meer dan 50% buiten Nederland te rijden.

Woon-werkverkeer telt niet mee

Reguliere woon-werkkilometers moeten buiten beschouwing worden gelaten bij de 50% toets. Wat exact als woon-werk te beschouwen is, is niet duidelijk. Hou in ieder geval rekening met kilometers naar de vestigingsplaats van de GMBH en eventuele nevenvestigingen. Ga er verder van uit dat woon-werkkilometers voor overige “werkgevers”, zoals de vestigingsplaats van een eventuele Nederlandse bv wel meetellen voor het 50%-criterium. Maak bij twijfel vooraf afspraken met de belastingdienst.

Welk gebruik is toegestaan?

Uiteraard is privégebruik van de auto gewoon toegestaan. Het voeren van een kilometeradministratie betekent niet dat je gelimiteerd bent aan 500 kilometer. Verder mogen inwonende gezinsleden ook gebruik maken van de auto op de Nederlandse weg.

Buitenlandse onderneming

Verder is het van belang om een buitenlandse onderneming/vestiging te hebben. Dit spreekt denk ik voor zich.

Tot slot

BPM-wetgeving is een redelijk complexe materie geworden. Laat je dus vooraf goed informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Neem daarvoor contact op met je adviseur.

Auteur

Ingmar Pondes

Directeur | Fiscalist BonsenReuling
Sinds 2001 ben ik werkzaam als fiscalist in de mkb-praktijk. Mijn hart ligt bij grensoverschrijdend werken en ondernemen (Nederland en Duitsland) en bij omzetbelastingvraagstukken.

 

16 reacties

  • Beste Suzanne,

    Wij hebben een koophuis in Nederland, mijn man werkt in België en ik in Nederland. Op dit moment zijn we beiden ingeschreven op het adres in Nederland.
    Is het handig dat mijn man zich in België laat inschrijven, of dat we ons beide inschrijven in België maar wel ons huis in Nederland houden (dit zou dan ons 2e huis worden). Wat zou het gunstigste zijn ivm inkomsten belastingen en Belgische auto van de zaak, hypotheekrente aftrek enz. Zijn er verder nog zaken waar we dan aan moeten denken?
    Hoor graag van je.
    Mvgr,
    Tessa

    Beantwoorden
    • Susanne te Poele-Klein Gunnewiek

      Beste Tessa,

      Het wijzigen van je fiscale woonplaats van Nederland naar België is van meer factoren afhankelijk dan de GBA-inschrijving (hoewel dit voor de belastingdienst wel een indicatie is). Of daarnaast de belastingdruk in België gunstiger is, dan in Nederland is volledig afhankelijk van jullie situatie, maar zouden we op inkomstenbelastingniveau eens kunnen (laten) berekenen. Graag zou ik het bovenstaande telefonisch met je doornemen, zodat we ook wat meer achtergrond bij de situatie kunnen bespreken.

      Let wel dat ‘financiële’ gevolgen van een emigratie nagenoeg onmogelijk meetbaar zijn. Er zijn zoveel elementen die de financiële situatie beïnvloeden (lokale heffingen/belastingen, zorgaanspraken/zorgkosten, pensioenopbouw, systeem van sociale zekerheid, lokaal prijsniveau, inflatie etc. etc.), dat de belastingdruk door inkomstenbelasting eigenlijk maar een klein element is.

      Je kunt me bereiken op telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      Susanne te Poele

      Beantwoorden
  • Goedendag,

    Is het nog mogelijk om een vrijstelling BPM werknemer aan te vragen over 2012 en 2013?

    Graag hoor ik van U.

    Met vriendelijke groet,

    Diana

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Diana,

      Uiteraard kan alsnog een verzoek om een vrijstelling worden aangevraagd. De vrijstelling moet echter op basis van de wet voor aanvang van het gebruik op de Nederlandse weg zijn aangevraagd / afgegeven, zodat dit in beginsel formeel geen oplossing is.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
        • Ingmar Pondes

          Beste Diana,

          Ik heb nog niet meegemaakt dat er daadwerkelijk een vergunning met dergelijke terugwerkende kracht wordt afgegeven. Wel maak ik mee dat indien aan alle voorwaarden wordt voldaan, er alsnog een vergunning kan worden aangevraagd en het verleden niet tot problemen leidt. Indien je echter al bent aangehouden of er een aanslag BPM ligt, wordt het lastiger.

          Met vriendelijke groet,
          Ingmar Pondes

          Beantwoorden
          • Beste Ingmar,

            Ik heb de vergunning vrijstelling BPM werknemer met terugwerkende kracht ontvangen. Betekend dit dat ik geen km registratie nodig heb voor mijn aangifte bij de belastingdienst?

            Met vriendelijke groet,

            Diana

          • Beste Ingmar,

            Als je een vergunning vrijstelling BPM werknemer hebt, moet je dan wel bijtelling betalen?

            Alvast bedankt voor je reactie.

            Groet,

            Diana

          • Susanne te Poele-Klein Gunnewiek

            Beste Diana,

            De BPM werknemersvergunning resulteert in een vrijstelling van BPM en Motorrijtuigenbelasting voor een auto met buitenlands kenteken. Dat wil niet zeggen dat er geen loonheffingen (loonbelasting en sociale premies) verschuldigd zijn over het privégebruik van deze auto. Er vanuit gaande dat je de kilometerregistratie voert ter voorkoming van bijtelling voor privégebruik en daarmee de heffing van loonheffingen, blijft dit ondanks de BPM werknemersvergunning nog steeds noodzakelijk om de heffing van loonheffingen te voorkomen.

            Met vriendelijke groet,

            Susanne te Poele

  • Ik heb een eenmanszaak en verkoop curryworst. Hiervoor huur ik een verkoopwagentje (Piaggio Ape TM , zo’n driewieler) in Duitsland. Ik woon en werk in NL. Als ik er hier in NL mee rijd op Duitse kentekenplaten (het is een auto) moet ik dan ook MRB en BPM (geldt hier wellicht een BPM vrijstelling voor ondernemers) betalen. Ik kom er sporadisch mee in Duitsland.

    Beantwoorden
  • Hallo,

    Ik ben een Nederlandse ondernemer (heb hier een eenmanszaak).

    Ik ben van plan om in Munchen met een compagnon een Gbr op te zetten (soort VOF). Hoogswaarschijnlijk is er dan ook een auto die hiervoor gebruikt gaat worden in Duitsland.

    Kan ik nu zonder problemen deze vergunnig vrijstelling BPM aanvragen om tevens hier in NL met deze auto te mogen rijden. Woon-werk verkeer is alleen heen rond de 800 km hahah…Alleen we zullen in heel Duitsland rijden ook vlakbij de grens met Nederland en dan is het dichterbij voor mij om thuis te zijn. Mijn compagnon en ik zullen het werk verdelen waarbij ik meer in de buurt van Nederland zal opereren.
    Auto zal zeker voor meer dan 50 % in Duitsland gebruikt worden.

    Dit zal een busje worden, hoogswaarschijnlijk een VW transporter met stoelen erin, zodat als men soms klanten kan meenemen en anders de stoelen eruit (vooral de achterste rij) om goederen mee te nemen/ bezorgen/ ophalen etc..

    Ik heb ook een bedrijfje hier in NL, is dit een punt? Of maakt het niet uit of je hier iets hebt?

    Kan ik nu een werknemersvergunning aanvragen? of toch een Werkgeververgunning?
    Omdat het om een bestel/ personen bus gaat wat puur voor het werk gebruikt gaat worden, moet ik dan in geval van werkgeververgunning alsnog een kilometerregistratie voeren of hoeft dat dan niet>?

    Alvast bedankt voor uw antwoord.

    Groetjes
    AMIN

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Amin,

      Dat zijn relatief veel vragen om simpelweg in een mail te beantwoorden. Ik denk dat telefonisch overleg wenselijk is. Bel mij of mijn collega Susanne te Poele gerust even om één en ander te overleggen.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar

      Beantwoorden
  • Ha, ha inderdaad zoals u al zegt, complexe materie die BPM.

    Wat ik me nog afvroeg is: hoe het dan zit als iemand woont in Duitsland en DGA is van een 100% Nederlandse BV met meer dan 90% kilometers in Nerderland en alleen inkomen uit Nederland? Als deze DGA dan een ongeregistreerde nieuwe auto koopt in Nederland met BTW (deze betaald en weer via de zaak terugkrijgt van de nl belastingdienst) en zonder BPM. Kan hij die dan invoeren in Duitsland en een Duits kenteken krijgen zonder BPM en zonder MWS?

    Graag hoor ik van u.

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Als inwoner van Duitsland mag je in een auto rijden waar geen BPM voor is betaald. Indien de auto echter eigendom is van een bv, zal er in de regel een Nederlands kenteken aangevraagd moeten worden en is de BPM wel verschuldigd. Het is vaak wel mogelijk de auto privé te registeren en vervolgens een afspraak met je bv en de fiscus te maken dat het een auto van de zaak is en blijft. De btw-aftrek staat dan wel vaak ter discussie.

      Het meest eenvoudig om dit alles op te lossen is om een auto in Duitsland (operational) te leasen. Dan krijg je een huurfactuur die wordt gestuurd aan de Nederlandse bv. Btw-aftrek is dan geen probleem. Verder zit in de huursom geen BPM versleuteld, aangezien die niet verschuldigd was.

      Indien je nog vragen hebt, neem gerust contact op.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *