Bijtelling van de auto van de zaak in Duitsland? Super Toll!

Bijtelling van de auto van de zaak in Duitsland? Super Toll!

Er kan veel belasting worden bespaard wanneer iemand voor een Duitse werkgever werkt of veel in Duitsland werkzaam is en over een auto van de zaak beschikt. De bijtelling  in Duitsland is namelijk aanmerkelijk lager.

Hoe werkt de bijtelling in Duitsland?
In Duitsland bedraagt de bijtelling vanwege privé gebruik van de auto van de zaak 1% per maand c.q. 12% per jaar. Deze bijtelling wordt berekend over de Duitse cataloguswaarde van de auto. Indien er in loondienst wordt gewerkt, houdt de werkgever doorgaans rekening met deze bijtelling bij uitbetaling van het loon. Dit geldt ook voor de directeur groot aandeelhouder van een GmbH.

Indien je als zelfstandige onderweg bent of jouw werkgever geen vestiging in Duitsland heeft, betaal je belasting over deze bijtelling via de inkomstenbelasting.

Voordeel 1: Het percentage van de bijtelling
Het percentage van de bijtelling is doorgaans aanmerkelijk lager. Dit percentage bedraagt in Duitsland 12% per jaar. Uitgaande van het reguliere percentage van 25% in Nederland, is de bijtelling in Duitsland minder dan de helft.

Voordeel 2: De lagere Duitse cataloguswaarde
De bijtelling wordt gerekend over de Duitse cataloguswaarde. Deze is doorgaans lager dan de Nederlandse cataloguswaarde. Dit onderscheid wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de BPM (de luxebelasting) die in Nederland wordt geheven over auto’s. Deze BPM bedraagt al snel z’n 30% en zorgt dus niet alleen voor een duurdere auto, maar ook voor een hogere bijtelling.

Voordeel 3: Bijtelling tegen een lager tarief
De bijtelling wordt in Duitsland doorgaans belast tegen een lager belastingtarief dan in Nederland. Waar in Nederland het hoogste tarief 52% bedraagt, is deze in Duitsland maximaal 42%.

In situaties van een salary split (belast inkomen in zowel Nederland en Duitsland), is dit Duitse tarief doorgaans nog lager. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien iemand in Nederland woont en als directeur groot aandeelhouder van een B.V. en een GmbH, zowel in Nederland als in Duitsland een salaris geniet.

Rekenvoorbeeld: Netto besparing € 6.580 per jaar
Aan jou staat een Audi A6 ter beschikking die ook privé wordt gebruikt. De cataloguswaarde in Nederland bedraagt € 70.000 en die in Duitsland bedraagt € 50.000. De bijtelling valt in het 52% (Nederland) respectievelijk 42% (Duitsland) tarief.

Verschuldigde belasting Nederland
25% van € 70.000 vermenigvuldigd tegen 52% = € 9.100

Verschuldigde belasting Duitsland
12% van € 50.000 vermenigvuldigd tegen 42% = € 2.520

De adder onder het gras: bijtelling voor woon-werkverkeer
Helaas kent Duitsland ook een bijtelling voor woon-werkverkeer. Afhankelijk van hoe vaak de werkplek wordt bezocht, moet een standaard bijtellingsforfait per maand en/of een bijtellingsforfait per rit worden toegepast.

Indien iemand geen vaste werkplek in Duitsland heeft maar altijd onderweg is, heeft deze persoon in de regel geen woon-werkverkeer en dus ook geen extra bijtelling. Indien er echter wel zo’n vaste werkplek is, zal hiermee rekening moeten worden gehouden. Indien de afstand tot de werkplek relatief groot is, kan deze bijtelling fors oplopen. Dit is dus iets wat in twijfelgevallen vooraf goed met een Duitse steuerberater besproken moet worden.

Overige voorwaarden
Er zijn nog een aantal andere zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Zo’n Duitse auto moet goed “gepland”  worden. Aspecten waar onder andere rekening mee gehouden moet worden zijn:

  • Op basis van het belastingverdrag moet Duitsland het recht hebben over deze autobijtelling belasting te heffen.
  • Indien je in Nederland woont, moet je de Duitse auto aangeven in de Nederlandse aangifte inkomstenbelasting, hetgeen tot gevolg kan hebben dat je meer belasting gaat betalen over het “Nederlandse salaris”.
  • Indien je zowel in Nederland als in Duitsland een “werkgever” hebt, moet je oppassen dat Nederland via die Nederlandse werkgever niet een stukje bijtelling wil meepikken.

Bovenstaande punten behandel ik nog in toekomstige blogs. Houd hetondernemersblog.nl dus goed in de gaten!

Auteur

Ingmar Pondes

Directeur | Fiscalist BonsenReuling
Sinds 2001 ben ik werkzaam als fiscalist in de mkb-praktijk. Mijn hart ligt bij grensoverschrijdend werken en ondernemen (Nederland en Duitsland) en bij omzetbelastingvraagstukken.

 

17 reacties

  • Beste,

    Ik ben in gesprek met een Duitsbedrijf gevestigd 700 km van mijn huis vandaan. Ik woon in Nederland en het bedrijf wil mij een auto van ongeveer €70000 euro ( Nederlandse catalogus prijs) ter beschikking stellen met Duits kenteken. Dit is een Volkswagen Sharan, dit is noodzakelijk omdat ik anders de grote machine niet mee kan nemen naar klanten. Mijn klanten bevinden zich in Nederland. Ik zal dan ook mijn kilometers maken in Nederland en als ik naar de zaak ga dan doe ik dit vliegend. Ik gebruik mijn leaseauto ook privé dit ivm een gezin met 3 kinderen. Het bedrijf heeft geen kantoor in Nederland. Ik krijg wel een Duits contract aangeboden maar het salaris wordt wel betaald via een Nederlands belasting bedrijf… waar moet ik op letten??? Ben namelijk bang dat de bijtelling vreselijk hoog zal worden…

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Best Martin,

      Ten aanzien van de auto zijn er twee aspecten van belang. Allereerst de bpm en motorrijtuigenbelasting (mrb): uit jouw informatie maak ik op dat jij de auto zo goed als uitsluitend in Nederland gaat gebruiken. In dat geval kom je niet in aanmerking voor een bpm-vrijstelling en moeten derhalve de bpm en mrb in Nederland betaald worden.

      Daarnaast is er nog de bijtelling. Wanneer je volledig belastingplichtig bent in Nederland, dan heb je ook volledig te maken met de Nederlandse bijtellingsregels. Dat wil zeggen; Nederlandse cataloguswaarde en Nederlands bijtellingspercentage. Wanneer je ook deels in Duitsland werkzaam bent, dan heeft Duitsland ook een stukje belastingheffing over jouw inkomen (en dus ook over de auto). Wellicht is het goed om een pro forma loonstrook te laten opstellen door het bedrijf dat de loonadministratie gaat doen. Dan kun je zien wat de gevolgen zijn van de bijtelling. Uiteraard kunnen wij jou hierbij ook van dienst zijn.

      Indien u nog vragen heeft, ben ik telefonisch te bereiken op telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Vanaf 1 januari werk ik voor een Duitse werkgever, mijn standplaats is net over de grens in Duitsland, ik blijf in Nederland wonen. Via mijn werkgever krijg ik een leaseauto die ik ook privé mag gebruiken. Kent Duitsland ook een gunstiger bijtelling voor energiezuinige auto’s, zoals hybride’s or electrische auto’s?

    Met vriendelijke groet, Ad

    Beantwoorden
    • Duitsland-desk

      Beste Ad,

      Duitsland kent geen gunstigere bijtellingspercentages voor zuinige auto’s. Duitsland kent een bijtelling voor privégebruik en een bijtelling voor woon-werkverkeer. Wanneer je overigens voor de Duitse werkgever ook (deels) in Nederland werkt, kun je deels te maken krijgen met de Nederlandse bijtelling.

      Indien je nog vragen hebt of de situatie wilt bespreken, kun je ons telefonisch bereiken op telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      Inge Jansen

      Beantwoorden
  • Beste Ingmar,

    Wij zijn een Nederlands bedrijf en gaan na een voorzichtige start de Duitse markt op. Hiervoor gaan wij in eerste instantie één, maar in de toekomst waarschijnlijk meerdere (Duitse) vertegenwoordigers/accountmanagers aanstellen. Dit betreft mensen die in Duitsland wonen en werken en incidenteel ons bedrijf in Nederland bezoeken. Zij komen in dienst van de Nederlandse BV. Wij willen deze mensen een bedrijfsauto (leaseauto) op Duits kenteken ter beschikking stellen. Is dit mogelijk zonder een vestiging in Duitsland? Wij zouden het liefst zaken doen met een kleinere leasemaatschappij in Duitsland. Is er een partij die u aan kunt bevelen? Is het ook mogelijk om als Nederlandse BV een auto op Duits kenteken in eigendom te hebben?

    Met vriendelijke groet,

    Harry

    Beantwoorden
    • admin

      Beste Harry,

      Bedankt voor je reactie. In verband met de vakantieperiode zal het iets langer duren voordat je een reactie van Ingmar ontvangt.

      Met vriendelijke groet,
      Nienke Kok

      Beantwoorden
    • Susanne te Poele-Klein Gunnewiek

      Beste Harry,

      Helaas heeft reactie door de vakantieperiode wat langer op zich laten wachten, maar ik hoop desondanks dat onze reactie je nog tot nut is. Gezien Ingmar op vakantie is, reageer ik op jouw bericht.

      De gewenste situatie die je omschrijft is enigszins complex, maar in de basis is het niet onmogelijk om als Nederlands bedrijf een auto op Duits kenteken aan een Duitse werknemer ter beschikking te stellen. Belangrijk is wel om na te gaan hoe groot het voordeel van een Duitse auto ten opzichte van een Nederlandse auto is en of de kosten voor het regelen van extra formaliteiten tegen dit voordeel opwegen. Als de uitkomst voldoende positief is, moeten vooraf een aantal zaken met het Finanzamt worden afgestemd om het voordeel van een Duitse auto ook daadwerkelijk te kunnen/mogen benutten. Ook is het belangrijk te realiseren dat (op basis van de omschreven situatie) voor de Duitse werknemers zeer waarschijnlijk een Duitse en mogelijk ook een Nederlandse loonadministratie opgestart zal moeten worden. Het eventuele privégebruik voor de auto van de zaak zal hierin naar rato naar Duitse en Nederlandse maatstaven worden verwerkt.

      Ik zou het één en ander graag mondeling toelichten, waarbij we desgewenst ook onze dienstverlening hierin kunnen bespreken. Als u uw telefoonnummer doorgeeft, neem ik hiertoe zo spoedig mogelijk contact met u op.

      Met vriendelijke groet,

      Susanne te Poele

      Beantwoorden
  • Geachte heer Pondes,

    had ik deze site maar eerder gevonden, dan had ik wat fiscale problemen kunnen voorkomen.
    Ik woon in Nederland, ik werk nu drie jaar als Sales Manager voor een Duitse GmbH (dochteronderneming van Nederlands bedrijf). Daarbij ben ik voor ca. 35 % werkzaam in Duitsland en voor de rest werk ik vanuit het kantoor in Nederland en ben ik onderweg naar Luxemburg en Zwitserland.. Voor mijn werk heeft mijn werkgever een auto met Duits kenteken beschikbaar gesteld. Daar rijd ik ook privé mee. Woon werk verkeer wordt voor de Duitse fiscus met 5 km gerekend, dat is de afstand naar het kantoor in Nederland. Ik ben in Nederland verzekerd.
    Nu heb ik altijd moeite met de berekening van het Duitse loon bij het invullen van de belastingpapieren. Nederland rekent met de Nederlandse cataloguswaarde. Ik verreken hier de waarde van de auto procentueel over het Duitse deel van het salaris. Doe ik dat correct?
    Voor de werkgever is het split salary wat ik heb interessant, lagere premies, maar voor mij als werknemer is het niet interessant. De fiscus pakt het voordeel via de inkomsten belasting (progressiebehoud) volledig af. Daarbij heb ik veel meer rompslomp met belastingaangiftes en ik moet mijn pensioen zelf regelen. Zo Super Toll is het (in mijn geval) dus niet…

    met vriendelijke groeten
    Frans van Roessel

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Geachte heer Van Roessel,

      Je mail is herkenbaar en het komt inderdaad helaas vaak voor dat er problemen ontstaan bij werken voor een Duitse werkgever. Dit komt echter vaak voor doordat op voorhand de situatie niet goed wordt beoordeeld. Het is van belang de aandachtspunten op tijd te onderkennen en waar nodig hierop ook actie te ondernemen. Indien je dit op voorhand doet, heb je geen verrassingen en is het overigens vaak ook niet onvoordelig om voor een Duitse werkgever (in verschillende landen) te werken.

      Ten aanzien van onderstaande bied ik je graag aan vrijblijvend even telefonisch contact op te nemen om de situatie door te spreken en om te kijken of er nog verdere aandachtspunten zijn. Je kunt mij bereiken onder telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden
  • Ik ga werken voor een duits bedrijf en ook vanuit duitsland betaald worden. Ik zal werkzaam zijn als export manager en internationaal werken. Ik ga nietin duitsland werken daar ik vanuit huis in Nederland mijn werkzaamheden kan doen.

    Ik ga er hier van uit dat mijn hypotheek teruggave geen verlaging kent. Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

    Met vriendelijke groet,

    Bart Jasperse

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Bart,

      Wat een leuke uitdaging! Om een goed en volledig antwoord op jouw vraag te kunnen geven, hebben we nog wat aanvullende informatie nodig. Zou je contact met ons willen opnemen om jouw vraag te bespreken? Wij zijn bereikbaar onder telefoonnummer 0545-46 36 26.

      Met vriendelijke groet,
      BonsenReuling

      Beantwoorden
  • Ik heb hier een vraagje over. Ik woon in Nederland ben getrouwd en heb 3 kinderen en werk voor een Duitse firma in belgie en Luxemburg. Betaal in Duitsland loonbelasting en in Nederland niks. Krijg dus ook Duits kindergeld en ben Duits verzekerd. Mijn man is Nederlands werknemer en betaald gewoon in Nederland belastingen . De afgelopen 4 jaar heb met mijn Nederlandse privé lease auto veel km aan €0,30 per km gereden en ik was nu aan het denken wanneer mijn lease contract ophoudt om een auto van de zaak te vragen. Welke regels gelden voor mij ? Of is het voordeliger om mijn km gewoon te laten afrekenen als ik dan zelf weer een auto lease of koop.

    Beantwoorden
    • Beste Ethel,

      Bedankt voor je reactie, zou je ons willen bellen onder 0545-46 36 26? We zullen jouw vraag dan telefonisch beantwoorden.

      Met vriendelijke groet,
      BonsenReuling

      Beantwoorden
  • Beste,

    Ik heb same met mijn broer een succesvolle onderneming (beveiligingsbedrijf) en vanaf dit jaar zijn wij actief in Belgie en Duitsland. Ik ben dus zeker van plan om een duitse auto/kenteken te gebruiken. Wij moeten nog advies krijgen van onze accountant maar ik dacht aangezien je veel weet vraag ik het eerst aan jou.

    Qua hoofdvestiging, is het handig om dit in Nederland te houden of te verhuizen naar Duitsland of Belgie? Waar zijn de voordelen? Is de vennootschapsbelasting, winstebelasting enz. daar lager?

    En als ik een duitse kenteken wil, is het dan handig om echt te gaan verhuizen en te emigreren of zijn er trucjes of regeleningen om maar geen BPM te betalen (wat ik overigens legale diefstal vind).

    Graag hoor ik je reactie en alvast bedankt.

    Mvg,
    Said

    Beantwoorden
    • Ingmar Pondes

      Beste Said,

      Met je hele onderneming verhuizen naar Duitsland of België is een hele stap met vele consequenties die je niet slechts uit fiscale overwegingen zou moeten maken. Hierbij geldt ook dat Nederland wat betreft de vennootschapsbelastingtarieven goed kan concurreren met het buitenland.

      Het al dan niet een daadwerkelijke nevenvestiging in Duitsland en/of België oprichten is wellicht een meer voor de hand liggende overweging. Of zo’n nevenvestiging zinvol is, is natuurlijk afhankelijk van een tal van factoren, zoals:
      – commerciële overwegingen (doe ik eenvoudiger / beter zaken met een BVBA of GmbH in België of Duitsland)
      – vergunningen
      – aantrekken personeel
      – risico’s
      – etc.

      Indien een nevenvestiging interessant is, kan e.e.a. natuurlijk ook fiscaal geoptimaliseerd worden binnen de grenzen der redelijkheid. Het eventueel recht hebben op een BPM-vrijstelling is hier een onderdeel van, waarbij u overigens onder voorwaarden “gewoon” in Nederland kan blijven wonen. Ook het opzetten van een zogenoemde salary split (waarbij inkomen wordt verdeeld over verschillende landen) kan fiscaal interessant zijn.

      Zolang de fiscale optimalisatie past binnen de grenzen der redelijkheid en aansluit bij de realiteit zou ik het niet laten liggen. Het heel geforceerd opzoeken van fiscale voordelen (bijvoorbeeld een GmbH oprichten terwijl u amper in Duitsland actief bent), raad ik in beginsel af, aangezien dit op lange termijn vaak niet houdbaar is.

      Graag zou ik met je in gesprek komen om bovenstaande vrijblijvend te bespreken. Bel mij bij gelegenheid onder 0544-393333 of geef je telefoonnummer door, dan neem ik contact met je op.

      Met vriendelijke groet,
      Ingmar Pondes

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *